header2

הלכה ח – צדיקים בסביבת רשעים 

אגדה ב – דף כט ט"ד עמ' 1327 - 1328

תרגום

אמר רבי  לעזר.

מוכיח בדבר בלוט

שלא ישב בסדום אלא מפני ממונו

אף הוא יצא וידיו על ראשו.

זה הוא שכתוב

"מהר המלט שמה".

דייך שאתה ממלט את נפשך.

האגדה

1 א"ר לעזר.

2 מוכיח בדבר בלוט

3 שלא ישב בסדום אלא מפני ממונו

4 אף הוא יצא וידיו על ראשו.

5 הדא היא דכת'

6 "מהר המלט שמה".

7 דייך שאת ממלט את נפשך.

עיון קצר באגדה 

האגדה התנאית[1] באה לאשש את השקפתו של רבי שמעון בדבר הרדיפה אחר נכסים חומריים אשר גורמים לאדם לשבת בין רשעים.[2]

רבי אלעזר סבר כרבי שמעון ואישש את הדיעה בהביאו את לוט כדוגמא. לוט הגיע לסדום בגלל תאוות הממון,[3] והתיישב במקום  אף כי אנשי סדום רשעים.[4] בתורה נאמר כי כאשר ציווה המלאך לעזוב את סדום למען הצל נפשו, הוא השתהה שם,[5] ולדעת רבי אלעזר התמהמה כדי להציל את ממונו. המלאך מאיץ בו לעזוב: 'מַהֵר הִמָּלֵט שָׁמָּה כִּי לֹא אוּכַל לַעֲשׂוֹת דָּבָר עַד בֹּאֲךָ שָׁמָּה...',[6] ובכך מבהיר שאין סיכוי להציל את הרכוש, הנכסים החומריים נועדו לאבדון.



[1] רבי אלעזר (בן שמוע) הוא תנא, וכן מופיעה האגדה במקור תנאי בתוספתא.

[3] סיוע להשקפה זו ראו: 'וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה לִפְנֵי שַׁחֵת יְהֹוָה אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה כְּגַן יְהֹוָה כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בֹּאֲכָה צֹעַר: וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט אֵת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו' (בראשית י"ג י' – י"א).  

[4] 'וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַיהֹוָה מְאֹד' (בראשית, שם, י"ג)

[5] 'וַיִּתְמַהְמָהּ' (בראשית י"ט ט"ז)  

[6] בראשית, שם, כ"ב.

 

סוגה

מימרה ומדרש

מונחי דיון

הדא הוא דכתיב

חכמים

רבי אלעזר

מושגים

לא נמצאו

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

תוספתא (צוקרמאנדל), סנהדרין פי"ד ה"ד עמ' 436

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו