header2

הלכה ה – גלויות ישראל

אגדה ב – דף כט ט"ג  עמ' 1327

תרגום

רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל בר      נחמן.

לשלש גליות גלו ישראל.

אחת לפנים מנהר סנבטיון 

ואחד לדפני של אנטוכיא

ואחת שירד עליהם הענן וכיסה אותם.

כשם שגלו לשלש גליות

כך גלו שבט ראובן וגד וחצי שבט מנשה         לשלש גליות.

מה הטעם.

"בדרך אחותך הלכת ונתתי כוסה בידך".

וכשהן חוזרין הן חוזרין משלש גליות.

מה הטעם.

"לאמר לאסורים צאו"

אילו שגלו לפנים מנהר סנבטיון.

"לאשר בחושך הגלו"

אילו שירד עליהן הענן וכיסה אותם.

"על דרכים ירעו ובכל שפיים מרעיתם"

אילו שגלו לדפנא של אנטוכיא.

האגדה

1   ר' ברכיה ור' חלבו בשם ר' שמואל בר נחמן.

2   לשלש גליות גלו יש'.

3   אחת לפנים מנהר סנבטיון

4   ואחד לדפני שלאנטוכיא

5   ואחת שירד עליהם הענן וכיסה אותם.

6   כשם שגלו לשלש גליות

7   כך גלו שבט ראובן וגד וחצי שבט מנשה לשלש גליות. 

8   מה טע'.

9   "בדרך אחותך הלכת ונתתי כוסה בידך".

10 וכשהן חוזרין הן חוזרין משלש גליות.

11 מה טע'.

12 "לאמר לאסורים צאו"

13 אילו שגלו לפנים מנהר סנבטיון.

14 "לאשר בחושך הגלו"

15 אילו שירד עליהן הענן וכיסה אותם.

16 "על דרכים ירעו ובכל שפיים מרעיתם"

17 אילו שגלו לדפנא שלאנטוכיא.

עיון קצר באגדה

המשנה[1] דנה בעשרת השבטים 'שאינן עתידין לחזור' והכוונה היא לארץ ישראל. האגדה עוסקת ברובה בעשרת השבטים. שלושה חלקים בה: הראשון עוסק במקומות אליהם גלו ישראל; השני מדרש על גלויות שבטי ראובן, גד וחצי שבט מנשה; החלק השלישי דן בחזרה מן הגלויות.

חלק א' – גלויות ישראל ויהודה (שורות 1-5)

לפי רבי שמואל בר נחמן הוגלתה ממלכת ישראל[2] לשלושה מקומות: האחד, לפנים מנהר הסמבטיון, כלומר מקום שבפועל אין מקומו ידוע; השני, לדפני[3] באיזור אנטיוכיא; השלישי למקום שירד עליו הענן וכיסהו, כלומר אף מקום זה הוא נסתר ובלתי ידוע. נראה כי המקומות המופלאים הבלתי ידועים נועדו לאשש את הכתוב במשנה ש'אינן חוזרין'.

חלק ב' – גלויות השבטים שמעבר לירדן (שורות 6-9)

לדברי בעל האגדה השבטים ראובן, גד ומחצית מנשה גלו לשלוש גלויות בדומה לישראל, ולאישוש הובא הפסוק 'בְּדֶרֶךְ אֲחוֹתֵךְ הָלָכְתְּ וְנָתַתִּי כוֹסָהּ בְּיָדֵךְ' (יחזקאל כ"ג ל"א). הפרק ביחזקאל מדבר על דמיון במעשיהן שתי אחיות המסמלות את ישראל ואת יהודה[4], ובפסוק נאמר שגם העונש יהיה זהה. 'כוֹסָהּ', כוס התרעלה, כלומר העונש יינתן ל'אחות' שהלכה באותה הדרך. באגדה אין הפסוק מוסב על יהודה.

חלק ג' – החזרה מהגלויות (שורות 10-17)

החלק נפתח 'וכשהן חוזרין הן חוזרין משלש גליות', ולכאורה ניתן להניח כי מדובר בשבטי ראובן, גד ומחצית מנשה, אך מתוך ההמשך מובן כי עשרת השבטים הם שיחזרו משלוש הגלויות.

את ההבטחה שיחזרו מאשש בעל האגדה בפסוק 'לֵאמֹר לַאֲסוּרִים צֵאוּ לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁךְ הִגָּלוּ עַל דְּרָכִים יִרְעוּ וּבְכָל שְׁפָיִים מַרְעִיתָם' (ישעיהו מ"ט ט').

הוא חילק את הפסוק לשלושת אבריו:

- 'לֵאמֹר לַאֲסוּרִים צֵאוּ' זו הגלות שלפנים מנהר סנבטיון.

- 'לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁךְ הִגָּלוּ' זו הגלות שעליה ירדן הענן.

- 'עַל דְּרָכִים יִרְעוּ וּבְכָל שְׁפָיִים מַרְעִיתָם' זו הגלות בדפני שבאנטיוכיא.

בכל אבר נאמר פועל שמובנו חזרה מהגלות: 'צֵאוּ', 'הִגָּלוּ' ו'יִרְעוּ'.

באופן זה תומך המדרש בהשקפתם של רבי אליעזר ורבי שמעון בן יהודה איש אבוס, שעשרת השבטים עתידים לחזור, ולא בדעתו המנוגדת של רבי עקיבא שאמר: 'מה היום הולך ואינו חוזר אף הן (אינן חוזרין) [הולכין ואינ]ן חוזרין'[5].



[1] משנה, סנהדרין פ"י מ"ה.  

2 על פי קרבן העדה (על הדף) הגירסה הנכונה היא 'גלו שבטי יהודה ובנימין לשלוש גלויות'.

3 עיר במרחב של אנטיוכיא בסוריה. (ערוך השלם ג', ערך 'דפני', עמ' 112; ערוך השלם א', ערך 'אנטיוכי', עמ' 144 – 145. לפי נאמן זהו אחד הפרוורים החשובים של אנטיוכיא (נאמן, אנציקלופדיה לגיאוגרפיה תלמודית, עמ' 344).

[4] ראו יחזקאל פרק כ"ג.

 

סוגה

מימרה ומדרש

מונחי דיון

בשם

מה טעמא

חכמים

רבי ברכיה

רבי חלבו

רבי שמואל בן נחמן

מושגים

סמבטיון

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

רבינו בחיי, פירוש לדברים ל"ב כ"ו