header2

הלכה ה – רבי ואנטולינוס

אגדה ב – דף כט ט"ג  עמ' 1326

תרגום

אנטולינוס[1] בא אל רבי.

אמר לו.

ראה להאכיל לי מהליויתן[2] בעולם שיבוא.

אמר לו. כן.

אמר לו.

משה[3] הפסח לא האכלתני

ומהליויתן את מאכילני לעולם שיבוא.

אמר לו.

ומה נעשה לך

ובשה הפסח כתוב "וכל ערל לא יאכל בו".

זה שנאמר שלא התגייר אנטולינוס. 

כיון ששמע כך הלך וגייר עצמו.

בא אל רבי.

אמר לו. ראה מילתי.

אמר לו.

בשלי לא הסתכלתי מימיי

ובשלך אני מסתכל.

זה שנאמר התגייר אנטונינוס.

האגדה

1   אנטולינוס אתא גבי ר'.

2   אמ' ליה.

3   חמי מיכלתי לי מן ליויתן בעלמא דאתי.

4   אמ' ליה. אין.

5   אמ' ליה.

6   מן אימר פיסחא לא אוכלתני

7   ומן ליויתן את מיכלתי לעלמא דאתי.

8   אמ' ליה.

9   ומה נעביד לך

10 ובאימר פיסחא כת' "וכל ערל לא יאכל בו".

11 הדא אמרה דלא איתגייר אנטולינוס.

12 כיון דשמע כן אזל וגייר גרמיה.

13 אתא גבי ר'.

14 אמ' ליה. חמי גזירתי.

15 אמ' ליה.

16 בדידי לא איסתכלית מן יומוי

17 ובדידך אנא מסתכלא.

18 הדא אמרה דאיתגייר אנטונינוס.

עיון קצר באגדה

האגדה מביאה אחת מהשיחות בין רבי רבי יהודה הנשיא ובין אנטונינוס. חלקו הראשון של הסיפור הוא מהתקופה בה אנטונינוס התקרב ליהדות אך לא התגייר, ואילו חלקו השני לאחר שהתגייר.

חלק א' (שורות 1-11)

אנטונינוס שאל את רבי אם ידאג שהוא יאכל את הלויתן בעולם הבא, ורבי השיב לו שיעשה זאת.

רבי יכול היה להבטיח שידאג לאנטונינוס בעולם הבא לסעודת לויתן, כיוון שהיה מקורב ליהדות ועזר ליהודים. אולם יכול היה לתת לו מקורבן הפסח. ועל תמיהתו של אנטונינוס לכך השיב כי התורה קבעה 'וְכָל עָרֵל לֹא יֹאכַל בּוֹ' (שמות י"ב מ"ח)[4]. השיחה מעידה כי אנטונינוס אהד את היהדות, ואפשר שקיבל רעיונות עיוניים מאמונותיה, אך הוא לא התגייר.

.

חלק ב' (שורות 12-18)

אנטונינוס החכם[5] הבין את משמעות הציות לחוק ואת הסמוי בתשובתו של רבי, עליו להכריע ולהחליט אם יישאר גוי או יתגייר. הוא בחר להתגייר. ברצונו להשתבח במעשהו ביקש מרבי שיראה את מילתו, אך רבי דחה בקשתו. השיחה משקפת את ההבדל התרבותי בין התנהגות היהודי המקפיד על צניעות ובין הנורמה של איש רומאי, אשר אינו בוש בגופו[6]. הגיור אינו מגשר על פערים תרבותיים.

בין שני החלקים יש ניגוד פנימי, בחלק הראשון כשהוא עדיין גוי, הוא קרוב לרבי, מתעניין ביהדות. ואילו בחלק השני כשהוא לכאורה חלק מהעם, שכן התגייר, בולט בהתנהגותו השוני התרבותי.



1 הכוונה לאנטונינוס הקיסר הרומי. לדעת אופנהיימר מדובר, כנראה, בקאראקלה (אופנהיימר, הגליל בתקופת המשנה, עמ' 64).  

[2] מאכל הצדיקים בגן עדן. ראו ויקרא רבה (מרגליות) יג ג עמ' רעז – רעח; בבלי, בבא בתרא עד ע"ב.

[3] סוקלוף, ערך 'אימר', עמ' 50.

4 לא היה בסמכותו של רבי לתת מקורבן הפסח לאנטונינוס. ראו ליברמן, יוונית ויוונות, עמ' 60 הערה 95; מאיר עפרה, רבי יהודה הנשיא, עמ' 268 – 270.

Licht Chaim, Ten Legends of the Sages, pp. 1- 23 notes 12 – 1. [5]

[6] ראו מאיר עפרה, רבי יהודה הנשיא, עמ' 269.

 

סוגה

סיפור

מונחי דיון

כתיב

הדא אמרה

חכמים

רבי

מושגים

עדי נוסח

ירושלמי, מגילה פ"א דף עב ט"ב/ה"י עמ' 754

ירושלמי, מגילה פ"ג דף עד ט"א/ה"א עמ' 764

מקבילות

ירושלמי, מגילה פ"א דף עב ט"ב/ה"י עמ' 754

ירושלמי, מגילה פ"ג דף עד ט"א/ה"א עמ' 764

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו