header2

הלכה ד – המשך עדת קרח אין להן חלק לעולם הבא  

אגדה ג – דף כ"ט ט"ג  עמ' 1326

תרגום

עדת קרח אין להן חלק לעולם הבא

ואינן רואין לעתיד לבוא.

מה הטעם.

"ותכס עליהם הארץ" בעולם הזה.

"ויאבדו מתוך הקהל" לעתיד לבוא.

תני. ר' יהודה בן בתירה אומר.

ממשמע שנאמר "תעיתי כשה אבד בקש עבדך".

מה אבידה האמורה להלן סופה להתבקש

אף אבידה האמורה כאן עתידה להתבקש.

האגדה

1 עדת קרח אין להן חלק לעולם הבא

2 ואינן רואין לעתיד לבוא.

3 מה טע'.

4 "ותכס עליהם הארץ" בעולם הזה.

5 "ויאבדו מתוך הקהל" לעתיד לבוא.

6 תני. ר' יהודה בן בתירה או'.

7 ממשמע שנ' "תעיתי כשה אבד בקש עבדך".

8 מה אבידה האמורה להלן סופה להתבקש

9 אף אבידה האמורה כאן עתידה להתבקש.

עיון קצר באגדה 

האגדה מתייחסת לחלק המשנה הקובע כי עדת קרח אינה עתידה לעלות מן השאול אליו ירדה.[1] היא נפתחה באמירה כי אין להם חלק לעולם הבא, ונוסף כי לא תעמוד לדין בעת תחיית המתים.[2] 

באגדה שני חלקים המאששים את האמירה, האחד סתמאי והשני בשם התנא רבי יהודה בן בתירה.

א.      כפל הלשון המצוי בפסוק 'יֵּרְדוּ הֵם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם חַיִּים שְׁאֹלָה וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל' (במדבר ט"ז ל"ד). נדרש לאובדנם של שני העולמות: 

-          'וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ' משמע יאבדו בעולם הזה

-          'וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל' משמע יאבדו לעתיד לבוא

ב.      רבי יהודה בן בתירה דורש את הפסוק 'תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי' (תהילים קי"ט קע"ו). מה אבידה האמורה (להלן בפסוק) סופה להתבקש אף האבידה האמורה כאן[3] עתידה להתבקש. במדרש זה מביע רבי יהודה בן בתירה עמדה הפוכה לעמדת המשנה.


 משנה, סנהדרין פ"י מ"ד.[1]

11 באגדה זו דברים אלו נאמרים על ידי סתם התלמוד, ואילו באבות דרבי נתן זו דעתו של רבי אליעזר, ורבי יהושע חולק עליו. (ראו אבות דרבי נתן (שכטר) נוסחא א', פרק לו,ד"ה קרח ועדתו עמ' 54).

[3] הכוונה לאבדת קורח ועדתו  המוזכרת בדרשה הראשונה באגדה.'יֵּרְדוּ הֵם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם חַיִּים שְׁאֹלָה וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל' (במדבר ט"ז ל"ד).

 

 
 
 

 

סוגה

מימרה ומדרש

מונחי דיון

מה טעמא

תני

שנאמר

חכמים

רבי יהודה בן בתירה

מושגים

עולם הבא

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו