header2

הלכה ג – רשעים בגיהנום

דף כט ט"ב – ט"ג  עמ' 1325

תרגום

יהודה בי רבי חזקיה ורבי אומרים.

הקב"ה דן את הרשעים בגיהנם שנים-עשר חודש.

כתחילה הוא מכניס בהן גֶרֶד[1] 

ואחר כך הוא מכניסן לאור

והם אומרים.

שיהיה[2] שיהיה.

ואחר כך הוא מכניסן לשלג

והם אומרים.

צרה[3] צרה.

מה הטעם.

"ויעליני מבור שאון מטיט היון".

מהו "מטיט היון".

מקום שהם אומרים בו הוי.

ויקבלו דינם <דף כט ט"ג> ויהא להן חלק לעולם הבא.

על שם "ולץ לא שמע גערה".

האגדה

1   יהודה ביר' חזקיה ור' אמרין.

2   הקב'ה דן את הרשעים בגיהנם שנים-עשר חודש.

3   כתחילה הוא מכניס בהן חכך

4   ואחר כך הוא מכניסן לאור

5   והן אומ'.

5   הוי הוי.

6   ואחר כך הוא מכניסן לשלג

7   והן אומ'.

8   ווי ווי.

9   מה טע'.

10 "ויעליני מבור שאון מטיט היון".

11 מהו "מטיט היון".

12 מקום שהן אומרין בו הוי.

13 ויקבלו דינם <דף כט ט"ג> ויהא להן חלק לעולם הבא.

14 על שם "ולץ לא שמע גערה".

עיון קצר באגדה

האגדה נפתחה בדברי יהודה בן רבי חייא הגדול ורבי שטענו כי משך הזמן בו נמצאים בגיהנום הוא שנים עשר חודשים. בעל האגדה תיאר מה עוברים אלו הנדונים להיות בגיהנום בזמן זה.

האל מטיל עליהם צרה, אפשר שהיא גופנית כגרד, אחר כך מעבירם למקום חם, והם משמיעים קריאות שמחה, אך הוא מעבירם לשלג, למקום קר, ואז הם משמיעים קריאות מצוקה. המעברים החדים ממצב נוח למצב של מצוקה גרמו להם סבל, ובמיוחד הקור[4].

לאישוש הדבר הובאו דברי דוד 'וַיַּעֲלֵנִי מִבּוֹר שָׁאוֹן מִטִּיט הַיָּוֵן' (תהילים מ' ג'), כביכול שמח דוד על שהעלוהו מבור רטוב וקר.

האגדה מסתיימת בשאלה רטורית של המספר, מדוע אין הרשעים מקבלים את הדין וחוזרים בתשובה, שהרי אז לא יסבלו. ותשובתו היא 'וְלֵץ לֹא שָׁמַע גְּעָרָה' משלי י"ג א'), כלומר, הרשעים (הלצים) אינם שומעים את הגערה, אלא ממשיכים בדרכם.



[1] בן יהודה ג', ערך 'חכך', עמ' 1543. אפשרות נוספת 'רעה גדולה' (בן יהודה ג', 'חכך' שם).

[2] סוקולף, ערך 'הוי', עמ' 160. ליברמן, הירושלמי כפשוטו, עמ' 83.

[3] סוקולף, ערך 'ווי', עמ' 169.

[4] ראו עלי תמר (על המקום) שהאריך בהסברו ההפוך להסברו של ערוך השלם.

 

 

סוגה

מימרה ומדרש

מונחי דיון

מה טעמא

חכמים

יהודה בי רבי חזקיה

רבי

מושגים

הקב"ה

גיהנום

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים), עשר תעשר י' ג' עמ' 165

מדרש משלי (בובר), ל"א כ"א

תנחומא (ורשה) ראה י"ג

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו