עיון קצר באגדה
האגדה הרחיבה את הסיפור המקראי על גדולתו של אחיתופל כיועץ והציגה אותו כגדול בתורה בשני היבטים:
היבט אחד – מוסר למלכות דברים ברוח הקודש (שורות 1 – 3)
לפי מימרת ר' ירמיה בשם ר' שמואל בר יצחק מסר שמואל לדוד מגילה שאחיתופל אמרה ברוח הקודש.[1] שילוב שמואל הנביא יחד עם היועץ אחיתופל והאמירה כי המגילה נאמרה על ידו ברוח הקודש מעצימים את גדולתו.
היבט שני – יועץ לכל אדם ובכל נושא (שורות 4 – 10)
אחיתופל יעץ לכל אדם שבא להימלך עימו באיזשהו נושא בביטחון. אם פנה האדם לאורים ולתומים היתה מתקבלת אותה העצה. כיוון שרק המלך או הכהן הגדול רשאים לשאול באורים ותומים, הרי שניכרת כאן הגזמה רבה אשר נועדה להציג את חוכמתו כאלוהית.[2]
סיום – תמצית חוכמתו (שורות 11 – 13)
לאישוש הדברים על חוכמתו של אחיתופל הביא בעל האגדה את הפסוק 'וַעֲצַת אֲחִיתֹפֶל אֲשֶׁר יָעַץ בַּיָּמִים הָהֵם כַּאֲשֶׁר יִשְׁאַל {אִישׁ} בִּדְבַר הָאֱלֹהִים...."(שמואל ב' ט"ז כ"ג). הפסוק נדרש על קרי לעומת כתיב, קוראים איש אך הוא לא כתוב, וכך עולה כי עצת אחיתופל היא כדבר האל.
[1] מימרה זו ללא הסיפא על אחיתופל אמר ר' ירמיה בשם ר' שמואל בר יצחק בירושלמי, מגילה פ"א דף ע ט"א/ה"א עמ' 739.
[2] הפרשנים על המקום דנים בשאלה כיצד יכול היה כל אדם ולא רק מלך או כהן גדול לשאול באורים ובתומים.
|