header2

הלכה ב – אחיתופל אין לו חלק לעולם הבא

אגדה א – דף כט ט"א  עמ' 1323

תרגום

אחיתופל אדם גיבור בתורה היה.[1]

כתוב

"ויוסף עוד דוד את כל בחור בישראל שלשים אלף".

רבי ברכיה בשם רבי אבא בן כהנא.

תשעים אלף זקנים מינה דוד ביום אחד

ולא מינה אחיתופל עמהן.

זה הוא שכתוב

"ויוסף עוד דוד את כל בחור בישראל שלשים אלף"

"ויסף" שלושים.

"עוד" שלושים

ופשוטו של מקרא שלושים.

הרי תשעים

האגדה

1   אחיתופל אדם גיבור בתורה היה.

2   כת'

3   "ויוסף עוד דוד את כל בחור ביש' שלשים אלף".

4   ר' ברכיה בשם ר' אבא בר כהנא.

5   תשעים אלף זקינים מינה דוד ביום אחד

6   ולא מינה אחיתופל עמהן.

7   הדא היא דכת'

8   "ויוסף עוד דוד את כל בחור ביש' שלשים אלף"

9   "ויסף" תלתין.

11 "עוד" תלתין.

12 ופשוטיה דקרייה תלתין.

13 הרי תשעין

עיון קצר באגדה

במשנה נמנה אחיתופל עם ארבעת ההדיוטות שאין להם חלק לעולם הבא. סביר היה כי באגדה תימסר הסיבה לכך, אך היא לא ניתנה.

האגדה נפתחה באמירה כי אחיתופל היה גיבור בתורה.

בהמשך הביא רבי ברכיה בשם רבי אבא בן כהנא מדרש על הפסוק 'וַיֹּסֶף עוֹד דָּוִד אֶת כָּל בָּחוּר בְּיִשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אָלֶף' (שמואל ב' ו' א'). כפשוטו מדבר הפסוק על אנשי החיל שהוסיף דוד לצרף לצבאו, אך בעל המדרש פירש 'בחורים' כמובחרים בתורה. לאחר שציין כי אחיתופל עם אלה שנוספו לדוד, דרש את שתי המילים 'וַיֹּסֶף' ו'עוֹד'. כל אחת מהמילים מוסיפה על מספר הגיבורים חוץ ממספרם הראשוני עוד שלושים אלף.

המדרש הסתיים בציון מספרם של גיבורי דוד, תשעים אלף, אך ללא מתן סיבה מדוע מינה דוד ביום אחד תשעים אלף גיבורים בתורה אבל נמנע מלמנות את הגיבור בתורה, את אחיתופל. סתם הדרשן ולא פירש את מעשהו המפתיע של דוד.



1. ראו תוספתא כפשוטה ח', עמ' 761. ליברמן מפרש בעקבות רש"י 'בעל עומק סברא יודע לסמוך טעמי תושבע"פ על המדרשי המקראות'.

 

סוגה

מימרה ומדרש

מונחי דיון

כתיב

הדא הוא דכתיב

בשם

חכמים

רבי ברכיה

רבי אבא בר כהנא

מושגים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו