header2

הלכה ב – פנחס בן אלעזר

אגדה ב – דף כט ע"א  עמ' 1322 – 1323

תרגום

כשבאו ישראל לנקום נקמת מדין

מצאו שם בלעם בן בעור.

וכי מה בא לעשות.

בא ליטול שכר עשרים וארבעה אלף

שמתו מישראל על ידו בשיטים.

אמר לו פינחס.

לא דבריך עשית ולא של בלק עשית.

לא דבריך עשית.

שאמר לך. לא תלך עם שלוחי בלק והלכת.

ולא של בלק עשית.

שאמר לך. תלך לקלל ישראל וברכת אותם.

אף אני איני מקפחך שכרך.

זה הוא שכתוב

"ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני ישראל על       חלליהם".

מהו "על חלליהם"

שהיה שקול כנגד כל חלליהם.

דבר אחר. "על חלליהם".

מה חלליהם אין בהן ממש אף הוא אין בו ממש.

דבר אחר. "על חלליהם".

שהיה צף כנגד כל חלליהם.

והיה פינחס מראה לו את הציץ והוא שוקע ויורד.

דבר אחר. "על חלליהם".

אלא מלמד שנתנו לו ישראל שכרו משלם ולא קיפחוהו.

האגדה

1   כשבאו יש' לנקום נקמת מדין

2   מצאו שם בלעם בן בעור.

3   וכי מה בא לעשות.

4   בא ליטול שכר עשרים וארבעה אלף

5   שמתו מיש' על ידו בשיטים.

6   אמ' ליה פינחס.

7   לא דברייך עבדת ולא דבלק עבדת.

8    לא דברייך עבדת.

9   דמר לך. לא תיזיל עם שלוחי בלק ואזלת.

10 ולא דבלק עבדת.

11 דאמ' לך. איזיל לייט יש' וברכתנון.

12 אף אני איני מקפחך שכרך.

13 הדא היא דכת'

14 "ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני יש' על חלליהם".

15 מהו "על חלליהם"

16 שהיה שקול כנגד כל חלליהם.

17 ד'א. "על חלליהם".

18 מה חלליהם אין בהן ממש אף הוא אין בו ממש.

19 ד'א. "על חלליהם".

20 שהיה צף כנגד כל חלליהם.

21 והיה פינחס מראה לו את הציץ והוא שוקע ויורד.

22 ד'א. "על חלליהם".

23 אלא מלמד שנתנו לו יש' שכרו משלם ולא קיפחוהו.

עיון קצר באגדה

במשנה נכלל בלעם כאחד מארבעת ההדיוטות שאין להם חלק לעולם הבא. האגדה מרחיבה את הסיפור המקראי על מותו של בלעם בן בעור, ונוספו בה מדרשים על חלק מהפסוק בתורה שמסר על הריגתו.

שני חלקים באגדה:

חלק א' – הסיפור (שורות 1 – 14)

בלעם נמצא במחנה מדין, כיוון שבא לקבל את שכרו על מותם של עשרים וארבעה אלף מבני ישראל. פנחס המצוי שם הוכיח אותו שלא קיים את דברי האל ואף לא את שביקש ממנו בלק מלך מואב, אלא את רצונו הוא שעשה. פנחס מוסיף שלא יקפח את שכרו. יש באמירה זו אירוניה, שכן בלעם בא לקבל ממלכי מדין שכר במובן ממון, וישראל משלמים לו שכר שונה, מותו על אשר גרם במעשיו. לאישוש הדבר מביא בעל האגדה את הפסוק 'וְאֶת מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל חַלְלֵיהֶם ... וְאֵת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר הָרְגוּ בֶּחָרֶב' (במדבר ל"א ח'),

חלק ב' – מדרשים על הביטוי 'עַל חַלְלֵיהֶם' (שורות 15 – 23)

חלק זה מנותק מהחלק הקודם, שכן מובאים בו ארבעה מדרשים שונים אשר צורפו יחדיו.

א. במדרש מופיעה המילה 'כנגד' המציינת שוויון; הוא שווה ערך להם, לאלו שנהרגו, ולכן ייהרג אף הוא.

ב. המדרש אף הוא מתייחס לשוויון אלא שמושם בו הדגש על 'חַלְלֵיהֶם'. כפי שבחלליהם אין ממש אף הוא אין בו ממש, משמע דינו כדינם.

ג. מדרש זה יש בו משום קשר לחלק הראשון של האגדה, כיוון שהוא מציג את המשך הקשר בין פנחס ובין בלעם. בלעם שהיה קוסם ניסה להימלט על ידי ציפה באוויר, אך פנחס בעזרת הציץ מורידו לארץ.

ד. לפי מדרש זה הוא קיבל את שכרו השלם. לא גרעו ממנו כל חלק שהוא. המדרש תמוה, שכן נאמר בתורה כי הרגוהו, לכן לא מן הנמנע כי 'שכרו משלם לא קפחוהו' נאמר באירוניה, שכרו המלא הוא המוות.

אין באגדה משום הסבר מדוע לבלעם אין חלק לעולם הבא, אך ניתן להבין כי כל פעולותיו שהביאו למות עשרים וארבעה אלף מבני ישראל גרמו לכך.

 

סוגה

סיפור ומדרש

מונחי דיון

הדא הוא דכתיב

חכמים

מושגים

ציץ

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו