header2

הלכה ב – ישראל ובעל פעור

אגדה ב – דף כח ט"ד עמ' 1322

תרגום

מעשה בסובתה מאולם[1]

שהשכיר חמורו לגויה אחת להשתחוות לפעור.

כיון שהגיעו לביתו שלפעור אמרה לו.

המתן לי כאן עד שאיכנס ואשתחוה לפעור.

כיון שיצאה אמר לה.

המתיני לי כאן עד שאיכנס ואעשה כמות שעשית.

מה עשה.

נכנס ועשה את צרכיו וקינח עצמו בחוטמו שלפעור.

והיו הכל מקלסין לפניו ואומרים.

לא עשה אדם כשם שעשה זה.

האגדה

1   מעשה בסובתה מאולם

2   שהשכיר חמורו לגויה אחת להשתחוות לפעור.

3   כיון שהגיעו לביתו שלפעור אמרה לו.

4   המתן לי כאן עד שאיכנס ואשתחוה לפעור.

5   כיון שיצאת אמ' לה.

6   המתיני לי כאן עד שאיכנס ואעשה כמות שעשית.

7   מה עשה.

8   נכנס ועשה את צרכיו וקינח עצמו בחוטמו שלפעור.

9   והיו הכל מקלסין לפניו ואומ'.

10 לא עשה אדם כשם שעשה זה.

עיון קצר באגדה

גויה שכרה חמר כדי שיביאה למקום בו תוכל לעבוד לאליל בעל פעור. לאחר שהשתחוותה לבעל פעור נוצרה תפנית מפתיעה בעלילת הסיפר, החמר היהודי מבקש ממנה לחכות עד שגם הוא יעבוד לפעור. הוא נכנס פנימה, עושה צרכיו ומנקה עצמו בחוטמו של פעור. סביר שכוונתו היתה ללעוג לדרך העבודה לאליל זה, אלא שכאן נוצרה שנית תפנית דרמטית. בעוד הציפייה כי בני המקום יענישהו הם שיבחו את דרך עבודתו, שכן זו הדרך הנאותה לעבוד לפעור.

בעל האגדה בנה את הסיפור על שני מעברים חדים: האחד בקשתו של החמר, שהיא מפתיעה, אך גם מעוררת חשש נוכח רצונו של היהודי לעבוד עבודה זרה. השני, השבח לו זכה החמר במקום לעונש כפי שצפוי היה. אפשר כי בנוסף ללעג רצה המספר להעביר מסר לפיו יש להתרחק מכל מקום עבודה זרה, שכן אף בלא כוונה עלולים לעבוד לה.



[1] אולם היא עולם, יישוב המצוי דרומית מערבית לכנרת, כחמישה ק"מ מדרום למושבה יבניאל בימינו (נאמן, אנציקלופדיה לגיאוגרפיה תלמודית א', עמ' 48).

 

סוגה

סיפור

מונחי דיון

מעשה

חכמים

מושגים

בעל פעור


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ספרי במדבר (הורוביץ), פיסקא, עמ' 171

בבלי, סנהדרין סד ע"א

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו