header2

הלכה ב – אחז אין לו חלק לעולם הבא

אגדה א – דף כח ט"ב עמ' 1319

תרגום

וכי מה עשה אחז

על ידי שבנה כסא בעזרה

זה הוא שכתוב

ואת אולם הכסא אשר בנו בבית וגו'

האגדה

1 וכי מה עשה אחז.

2  על ידי שבנה כסא בעזרה.

3 הדא היא דכת'

4 "ואת אולם הכסא אשר בנו בבית" וגו'.

עיון קצר באגדה

בתוספתא נאמר 'ארבעה מלכים ירבעם ואחאב אחז ומנשה אין להם חלק לעולם הבא...'.[1]

לפי בעל האגדה אין לאחז חלק לעולם הבא כיוון שחטא בהכינו לעצמו כיסא בעזרה. במעשה זה הפגין התנשאות, כי הוא יֵשֵב בעזרה בעוד כל השאר יעמדו. יצירת מצב זה העצימה את מעמדו והעידה על גאוותו.

כדי לאשש את האמירה שאחז בנה כיסא בעזרה הובא הפסוק 'אֶת מיסך מוּסַךְ הַשַּׁבָּת אֲשֶׁר בָּנוּ בַבַּיִת וְאֶת מְבוֹא הַמֶּלֶךְ...'. (מלכים ב ט"ז י"ח). עניינו של הפסוק בשינויים אותם ערך אחז בבית המקדש. הוא הסתיר את 'מוּסַךְ הַשַּׁבָּת' ואת 'מְבוֹא הַמֶּלֶךְ' מפני מלך אשור כדי שלא יחמדם ויקחם. 'מוּסַךְ הַשַּׁבָּת' הוא כנראה מעין סככה שנועדה להצל על המצויים בעזרה.[2] ראוי לציין כי בדפוס וניציאה מצוי פסוק אחר: 'ואת אולם הכסא אשר בנו בבית וגו'

בירושלמי[3] מובאת מחלוקת על עצם ישיבתם של מלכי בית דוד בעזרה, וכנראה, בעל האגדה נמנה עם האוסרים את ישיבתם.



[1] תוספתא (צוקרמאנדל), סנהדרין פי"ב הי"א עמ' 433. במשנה אין אחז נזכר.  

213 ראו רש"י על הפסוק.

הפני משה (על אתר) כתב: 'פסוק זה לא נמצא ולא שייך זה כלל אצל אחז ונראה דט"ס הוא וצ"ל וביום שמנה לחדש באו לאולם ה' וגו' ופסוק זה בד"ה גבי יחזקיהו אשר טיהר הכל מה שהזניח אחז'.  

212 ראו ירושלמי, פסחים פ"ה ה"י דף לב ט"ד עמ' 529, יומא פ"ג ה"ב דף מ ט"ב עמ' 572.

 

סוגה

מימרה ומדרש

מונחי דיון

הדא הוא דכתיב

חכמים

מושגים

עזרה

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו