header2

הלכה ב- אחאב אין לו חלק לעולם הבא

אגדה א – דף כח ט"ב /ה"ב עמ' 1318

תרגום

מה היה אחאב עושה.

היה מקשט את עצמו[1] בכל יום

ועומד לו  לפני חיאל שר צבאו. [2]

והוא אמר לו.

בכמה אני שווה היום הזה.

והוא אמר לו.

כן וכן.

והוא מפריש שוויו[3] לעבודה זרה.

זה  הוא שכתוב

"יען התמכרך לעשות הרע בעיני י'י".

האגדה

1   מה הוה אחאב עביד.

2   הוה מקשט גרמיה בכל יום

3   וקאים ליה קומי חיאל אסרטי-לטיה.

4   והוא אמ' ליה.

5   בכמה אנא טב יומא דין.

6   והוא אמ' ליה.

7   כן וכן.

8   והוא מפריש טמיתיה לע'ז.

9   הדא היא דכת'

10 "יען התמכרך לעשות הרע בעיני י'י".

עיון קצר באגדה

בעל האגדה תיאר את התנהגותו של אחאב בכל יום ויום במשך שנות מלכותו הרבות.[4] הוא לבש בגדים יקרים, פנה אל חיאל, שר צבאו, וביקש שיאמר לו מה לדעתן הוא שווים של הבגדים.

שר צבאו מילא את ההוראה ואמר לו מהו ערכם של הבגדים, וכסכום שנאמר היה אחאב מפריש לעבודה זרה. [5]

התנהגותו הממושכת באופן זה תרמה בוודאי, לדעת המספר, לעידודה של העבודה הזרה בעם ולהתפשטותה, ואולי אף לעידוד אחרים לתרום לה.

על מנת לאשש את הסיפור דרש בעל האגדה את הפסוק 'ויֹּאמֶר אַחְאָב אֶל אֵלִיָּהוּ הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה' (מלכים א' כ"א כ'). המדרש הוא על המילים 'יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה'. נראה כי דברי אליהו נאמרו על התנהגותו של אחאב בכלל, וייתכן שנאמרו רק על פרשת כרם נבות היזראלי. אין בדברי אליהו רמז לנושא המסופר בסיפור.[6]



סוקולוף, ערך' גרם', 'גרמה' (הפירוש השני), עמ' 136. [1]

ערוך השלם א', ערך 'אסטרטיא', עמ' 175.[2]

ערכן מבחינת המחיר; ערוך השלם ד', ערך 'טם'(3), עמ' 39.[3]

עשרים ושתיים שנים מלך אחאב. ראו מלכים א' ט"ז כ"ט.[4]

[5] ייתכן שאפשר לומר כי אחאב רואה עצמו כקודש לעבודה זרה. קודש שניתן לפדותו בכסף. בדומה לפדיון הבכור (שמות י"ג י"ג) או פדיון המקדיש עצמו בנדר (ויקרא כ"ז א' – ו').

6 הסיפור אינו מצוי במקרא, זהו סיפור שבעל האגדה יצרו כסיפור המרחיב את המצוב המקרא, וכנראה, נועד להדגים את חידושו של אחאב בעבירות החמורות, כפי שנאמר באגדה הקודמת.

 

סוגה

סיפור ,מדרש

מונחי דיון

דכתיב

חכמים

מושגים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

רש"י, למלכים א' כ"א כ"ה