header2

הלכה א – האפיקורוס אין לו חלק לעולם הבא

דף כז ט"ד/ה"א עמ' 1316

תרגום

"האפיקורוס".

רבי יוחנן ורבי לעזר.

אחד אמר.

כזה שאמר.זה הספר.

והאחר אמר.

כזה שאמר. אלו חכמים.

רבי אלעזר ורבי שמואל בן רבי נחמן.

אחד אמר. לכיפה של אבנים.

כיון שנתרועעה אחת מהן נתרועעו כולן.

והאחר אמר. לבית שהוא מלא תבן.

אע'ג שאתה מעביר אותו (את התבן) ממנו

זה(הנשאר) מוצא שהוא בתוכו הוא גורם רע לכותל.

האגדה

1   "האפיקורוס".

2   ר' יוחנן ור' לעזר.

3   חד אמ'.

4   כהן דאמ'. אהן ספרא.

5   וחרנה אמ'.

6   כהן דאמ'. אילין רבנין.

7   ר' אלעזר ור' שמואל בר' נחמן.

8   חד אמ'. לכיפה שלאבנים.

9   כיון שנתרועעה אחת מהן נתרועעו כולן.

10 וחרנה אמ'. לבית שהוא מלא תבן.

11 אע'ג דאת מעבר ליה מינה

12 אהן מוצא דבגויה הוא מרערע כתליא.

עיון קצר באגדה

במשנה נקבע כי אפיקורוס אין לו חלק לעולם הבא,[1] והאגדה מגדירה מיהו אפיקורוס ומבהירה את הסכנה שבמעשיו.

בהגדרת אפיקורוס חלוקים רבי יוחנן ורבי אלעזר; האחד סבור כי האפיקורוס הוא הלועג לספרי הקודש, ואילו השני סבור כי הוא לועג לחכמים.[2]

להדגמת הסכנה הגלומה במעשה האפיקורוס מובאים שני משלים:

א.      רבי אלעזר משווה את מעשה האפיקורוס לכיפה של אבנים, אם נתרועעה אחת מהן נתרועעו כולן.

ב.      רבי שמואל בן רבי נחמן משווה את מעשי האפיקורוס לבית שאצרו בו תבן. אפילו הוציאו את התבן גורם המוץ לנזק לכתלים.[3]  

שני המשלים משקפים חשש כי חדירתה של האפיקורסות לעולם היהודי, אפילו במעט, עלולה להידרדר לכפירה מלאה. 


[1]  משנה, סנהדרין פ"י ה"א.

[2] הגדרתם של שני האמוראים את האפיקורס תמוהה, שכן אינה עוסקת בכפירה באל או בתורה אלא עוסקת בקדושת ספרים ובמעמדם של תלמידי החכמים. אפשר כי התמקדותם בנושאים אילו נובעת מזלזול בספרי הקודש ובחכמים שפשה באוכלוסיית הגליל גם עקב זכויות יתר שהעניקו חכמים לעצמם. על כך ראו ביכלר, מחקרים בתקופת המשנה והתלמוד, עמ' 63 הערה 26; לוין, מעמד החכמים, עמ' 83. 

אפשר כי ברקע האגדה מצויים הדים להתמודדות עם הנוצרים. ייתכן כי באותה תקופה החלה כתיבתה של הברית החדשה והנוצרים התייחסו לחכמים כאל עיוורים לבשורתו של משיחם ישו.

[3] על נזק אפשרי זה ראה ליברמן, תוספתא כפשוטה ט', עמ' 278.

 

 

 
 
 

 

סוגה

מימרה ומשל

מונחי דיון

חכמים

רבי יוחנן

רבי אלעזר

רבי שמואל בן רבי נחמן

מושגים

אפיקורוס

עדי נוסח

גינזברג, שרידי הירושלמי, עמ' 260.

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו