header2

הלכה א – זכות אבות?

אגדה ב – דף כז ט" ד /ה"א עמ' 1316

תרגום

עד היכן היתה זכות אבות קיימת.

רבי תנחומא אמר לה בשם רבי חייה רבה.

!בר! נחמן אמר לה בשם רבי ברכיה.

רבי חלבו בשם רבי בא בר זבדא.

עד יואחז.

"ויחן י'י אותם וירחמם" וגו'

"עד עתה" עד אותה השעה זכות אבות קיימת.

שמואל אמר.

עד הושע.

"ועתה אגלה את נבלותה לעיני מאהביה ואיש לא יצילינה מידי".

ואין "איש" אלא אברהם.

כמו שתאמר "ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא".

ואין "איש" אלא יצחק.

כמו שתאמר "מי האיש הלזה ההולך בשדה לקראתינו".

ואין "איש" אלא יעקב.

כמו שתאמר "ויעקב איש תם".

רבי יהושע בן לוי אמר.

עד אליהו.

"ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא ויאמר י'י אלהי אברהם יצחק וישראל היום יוודע כי אתה אלהים בישראל ואני עבדך" וגו'.

רבי יודן אמר.

עד חזקיהו.

"למרבה המשרה ולשלום אין קץ".

אמר רבי אחא.

זכות אבות לעולם קיימת.

"כי אל רחום י'י אלהיך" $וגו' עד$ "ולא ישכח את ברית          אבותיך".

מלמד שהברית כרותה לשבטים.

האגדה

1   עד איכן היתה זכות אבות קיימת.

2   ר' תנחומא אמ' לה בשם ר' חייה רבה.

3   !בר! נחמן אמ' לה בשם ר' ברכיה.

4   ר' חלבו בשם ר' בא בר זבדא.

5   עד יואחז.

6   "ויחן י'י אותם וירחמם" וגו'

7   "עד עתה" עד אותה השעה זכות אבות קיימת.

8   שמואל אמ'.

9   עד הושע.

10 "ועתה אגלה את נבלותה לעיני מאהביה ואיש לא יצילינה מידי".

11 ואין "איש" אלא אברהם.

12 כמה דת מר "ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא".

13 ואין "איש" אלא יצחק.

14 כמה דת מר "מי האיש הלזה ההולך בשדה לקראתינו".

15 ואין "איש" אלא יעקב.

16 כמה דת[י1]^מר "ויעקב איש תם".

17 ר' יהושע בן לוי אמ'.

18 עד אליהו.

19 "ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא ויאמ' י'י אלהי אברהם יצחק ויש' היום יוודע כי אתה 20 אלהים ביש' ואני עבדך" וגו'.

21 ר' יודן אמ'.

22 עד חזקיהו.

23 "למרבה המשרה ולשלום אין קץ".

24 אמ' ר' אחא.

25 זכות אבות לעולם קיימת.

26 "כי אל רחום י'י אלהיך" $וגו' עד$ "ולא ישכח את ברית אבותיך".

27 מלמד שהברית כרותה לשבטים.

עיון קצר באגדה

באגדה קודמת נאמר כי אבות העולם לא ביקשו שכר, ולכן עומדת זכות זו לבניהם, וכהמשך לה[1] הועלתה השאלה עד מתי זכות האבות עומדת, עד מתי היא מועילה לבנים אחריהם.

לשאלה מספר תשובות:

     א.      עד יהואחז (שורות 2 – 7)

התשובה נסמכת על הפסוק 'וַיָּחָן יְהֹוָה אֹתָם וַיְרַחֲמֵם וַיִּפֶן אֲלֵיהֶם לְמַעַן בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב וְלֹא אָבָה הַשְׁחִיתָם וְלֹא הִשְׁלִיכָם מֵעַל פָּנָיו עַד עָתָּה' (מלכים ב' י"ג כ"ג) הפסוק מדבר בתקופת מלכותו של יהואחז, ותיאור הזמן 'עַד עָתָּה' בסיפא של הפסוק נדרש כמועד האחרון לזכות האבות..

     ב.      עד הושע (שורות 8 – 16)

שמואל מאחר עד לתקופתו של הנביא הושע ומתבסס על הפסוק 'וְעַתָּה אֲגַלֶּה אֶת נַבְלֻתָהּ לְעֵינֵי מְאַהֲבֶיהָ וְאִישׁ לֹא יַצִּילֶנָּה מִיָּדִי' (הושע ב' י"ב). תיאור הזמן 'וְעַתָּה' ברישא של הפסוק לעומת הסיפא 'וְאִישׁ לֹא יַצִּילֶנָּה מִיָּדִי' רומז למועד שבו העם לא יינצל יותר בזכות אבותיו. המילה 'אִישׁ'מרמזת לשלושת האבות.[2]

     ג.       עד אליהו (שורות 17 – 20)

רבי יהושע בן לוי סבור שהיא קיימת עד ימי אליהו ומביא את הפסוק 'וַיְהִי בַּעֲלוֹת הַמִּנְחָה וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וַיֹּאמַר יְהֹוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל הַיּוֹם יִוָּדַע כִּי אַתָּה אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל וַאֲנִי עַבְדֶּךָ וּבִדְבָרְךָ עָשִׂיתִי אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה' (מלכים א' י"ח ל"ו). תיאור הזמן 'הַיּוֹם' מבהיר מהו המועד שבו עמדה זכות האבות לאליהו ולעם.

     ד.      עד חזקיהו (שורות 21 – 23)

רבי יודן מאחר את עד לימי חזקיהו ומביא כחיזוק לעמדתו את הפסוק 'לְמַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין קֵץ עַל כִּסֵּא דָוִד וְעַל מַמְלַכְתּוֹ לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם קִנְאַת יְהֹוָה צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה זֹּאת' (ישעיהו ט' ו'). מדרשו של רבי יודן אינו על תיאור הזמן אלא על ההבנה כי הנביא ישעיה, שניבא בתקופת מלכותו של חזקיהו, מדבר על בן חדש שינחה את העם בדרך הנכונה.[3]  מכאן שעד עתה, עד להיולדו, עמדה לעם זכות אבות. 

כל האמוראים לעיל דרשו כי זכות האבות עד מועד מסויים בתקופת בית ראשון, ולעומתם רבי אחא סבור כי זכות האבות נצחית. הוא דרש את הפסוק 'כִּי אֵל רַחוּם יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַשְׁחִיתֶךָ וְלֹא יִשְׁכַּח אֶת בְּרִית אֲבֹתֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָהֶם' (דברים ד' ל"א). הדגש הוא על 'וְלֹא יִשְׁכַּח אֶת בְּרִית אֲבֹתֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָהֶם'. האל לא ישכח את בריתו עם האבות, מלמד שזכות האבות כרותה לבנים ללא מגבלה של זמן.

עמדתו של רבי אחא, אף כי היא דעת יחיד, נאמרה בסוף האגדה, דבר המלמד כי בעל האגדה סבור שזו היא הדיעה הנכונה. אפשר כי בעל האגדה (בדור החמישי – שישי לאמוראים) ביקש לעודד את העם בימיו ולומר כי חרף המצב הקשה זכות אבות תעמוד לו.


[1] האגדות י' – י"ב קובצו ברצף; זו דרך רגילה בסוגיות אגדה בתלמוד הירושלמי. ראו פרנקל, דרכי האגדה והמדרש א', עמ' 451.

[2] כל אחד מהאבות כונה 'איש'; אברהם 'איש נביא' (בראשית כ' ז'), על יצחק שאלה רבקה 'מי האיש הלזה' (שם, כ"ד ס"ה), על יעקב נאמר 'ויעקב איש תם' (שם, כ"ה כ"ז).

  ישעיהו ט' ה' – ו'.[3]

 

 
 
 

 

סוגה

מימרה, מדרש

מונחי דיון

בשם

כמה דתימר

חכמים

רבי תנחומא

רבי חייה רבה

רבי נחמן 

רבי ברכיה

רבי חלבו

רבי אבא בר זבדא

שמואל

רבי יהושע בן לוי

רבי יודן

רבי אחא

מושגים

אבות העולם

צדקה

זכות אבות 

עדי נוסח

גינזברג, שרידי ירושלמי, עמ' 260 

מקבילות

ויקרא רבה (מרגליות) ל"ו ו' עמ' 851 – 853

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו