header2

הלכה א – כפרה

אגדה ב – דף כז ט"ד\ה"א עמ' 1315

תרגום

אמר רבי יוחנן.

זו דברי רבי אלעזר בן עזריה ורבי ישמעאל ורבי        עקיבה.

אבל דברי חכמים. שעיר המשתלח מכפר.

כיצד הוא מכפר.

רבי זעירא אמר. כל שהוא כל שהוא.

רבי חנינה אמר. בסוף.

מה ההבדל ביניהם. מת מיד.

על דעתו של רבי זעירא כבר כפר.

על דעתו של רבי חנינה לא כיפר.

אמר רבי חנינה.

הבריתא מסייעה לרבי זעירה.

חומר בשעיר מה שאין כן ביום הכיפורים

וביום הכיפורים מה שאין כן בשעיר.

שיום הכיפורים מכפר בלא שעיר

ושעיר אינו מכפר בלא יום הכיפורים.

חומר בשעיר שהשעיר מכפר מיד

ויום הכיפורים משתחשך.

 

האגדה

1   אמ' ר' יוחנן.

2   זו דברי ר' אלעזר בן עזריה ור' ישמעאל ור' עקיבה.

3   אבל דברי חכמ'. שעיר המשתלח מכפר.

4   כיצד הוא מכפר.

5   ר' זעירא אמ'. כל שהוא כל שהוא.

6   ר' חנינה אמ'. בסוף. 

7   מה מפקא מביניהון. מת מיד.

8   על דעת' דר' זעירא כבר כפר.

9   על דעת' דר' חנינה לא כיפר.

10 אמ' ר' חנינה.

11 מתנית' מסייעה לר' זעירה. 

12 חומר בשעיר מה שאין כן ביום הכיפורים

13 וביום הכיפורים מה שאין כן בשעיר.

14 שיום הכיפור' מכפר בלא שעיר

15 ושעיר אינו מכפר בלא יום הכיפורים.

16 חומר בשעיר שהשעיר מכפר מיד

17 ויום הכיפורים משתחשך.

 

עיון קצר באגדה  

אגדה זו עוסקת בדרכי הכפרה. האגדה הקודמת[1] עסקה בשיטת רבי ישמעאל הדנה בארבעת חילוקי הכפרה. באגדה זו מתייחס רבי יוחנן לשיטת רבי ישמעאל בכפרה וטוען

כי דעתו של רבי ישמעאל אינה דעת יחיד, אלא גם עמדתם של רבי אלעזר בן עזריה ושל רבי עקיבא, אך היא  דעת מיעוט כיוון שחכמים חולקים עליה, ולשיטתם שעיר המשתלח מכפר, ואם אין שעיר יום הכיפורים מכפר.[2]

על שיטתם של חכמים מקשה בעל הסוגיה: 'כיצד הוא מכפר', משמע כיצד השעיר או יום הכיפור מכפרים. בשאלה זו חלוקים רבי זעירא ורבי חנינה.

לדעת רבי זעירא  אם עבר האדם 'חלק' מיום הכיפור כופר עוונו, ולדעת רבי חנניה רק בסופו של היום כופר העוון. הנפקא מינה להלכה הינה מקרה בו נפטר האדם בחלקו של היום, לדעת רבי זעירא עוונו מכופר בעוד שרבי חנינה סובר כי אינו מכופר, שכן כפרה הינה רק בקיצו של היום.

אסמכתא לאחד מצדדי המחלוקת[3] נסמכת על ברייתא המובאת בסוגיא.[4]


[1] בקובץ אגדות העוסקות בכפרה, זו האגדה הראשונה (הלכה א – כפרה, אגדה א – דף כז ט"ד\ה"א)

[2] בגרסה שלפנינו מופיע כי הכפרה הינה על  ידי השעיר המשתלח בלבד, אך במקבילות בירושלמי יומא ושבועות נמצאת התוספת 'ואם אין שעיר יום הכיפורים מכפר' ויש להניח כי תוספת זו נשמטה מגרסת ירושלמי סנהדרין. (ראה על כך בפני משה במקום)

[3] בסוגיה בסנהדרין נמצא כי רבי חנינה רואה בברייתא סיוע לדברי רבי זעירה, והדבר קשה, שכן בברייתא נכתב כי יום הכיפור מכפר בסיומו עם חשכה בעוד שרבי זעירה סובר כי כל שהוא מהיום דיו לכפרה. במקבילה שבירושלמי יומא ושבועות מצויה הגרסה אמר רבי זעירה מתניתא מסייעא לרבי חנינא וגרסה זו נראת כנכונה.

[4] בברייתא יש לתת את הדעת למגמתם של חכמים להעצים את אפשרויות הכפרה הגלומות ביום הכפורים על פני השעיר המשתלח הקשור לעבודת המקדש שפסקה בדור זה. 

 

 

 
 
 

 

סוגה

מימרה, מעין סוגיה

מונחי דיון

איתתבת

תיפתר

חכמים

רבי אלעזר בן עזריה

רבי ישמעאל

רבי עקיבא

רבי זעירא

רבי חנינה

רבי ירמיה

רבי הונא

יוסה בן יוסה

מושגים

הקב"ה

שעיר המשתלח

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

תוספתא (ליברמן), כיפורים (יומא) פ"ד הלכות ט"ז – י"ז עמ' 255

ירושלמי, יומא פ"ח דף מה ט"ב\ה"ט עמ' 600

ירושלמי, שבועות פ"א דף לג ט"ב\ה"ו עמ' 1344

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

רבינו חננאל, בבלי יומא פז ע"ב