header2

הלכה א – ביזוי דברי תורה

אגדה א – דף כז ט"ד /ה"א  עמ' 1315

תרגום

כתוב "כי דבר י'י בזה".

אין לי אלא בזמן שביזה דברי תורה.

מניין אפילו כפר במקרא אחד בתרגום אחד בקל וחומר אחד.

תלמוד לומר "ואת מצוותו הפר".

במקרא אחד "ואחות לוטן תמנע".

בתרגום אחד "ויקרא לו לבן יגר – שהדותא"

בקל וחומר אחד "כי שבעתים יקם קין" וגו'.

האגדה

1 כת' "כי דבר י'י בזה".

2 אין לי אלא בזמן שביזה דברי תורה.

3 מניין אפי' כפר במקרא אחד בתרגום אחד בקל וחומ' אחד.

4 ת'ל "ואת מצוותו הפר".

5 במקרא אחד "ואחות לוטן תמנע".

6 בתרגום אחד "ויקרא לו לבן יגר-שהדותא".

7 בקל וחומ' אחד "כי שבעתים יקם קין" וגו'.

עיון קצר באגדה

במשנה נמצא 'ואלו שאין להם חלק לעולם הבא האומר....אין תורה מן השמים'. על אמירה זו דורש בעל האגדה את הפסוק 'כִּי דְבַר יְהֹוָה בָּזָה וְאֶת מִצְוָתוֹ הֵפַר הִכָּרֵת תִּכָּרֵת הַנֶּפֶשׁ הַהִוא עֲוֹנָה בָהּ'...' (במדבר ט"ו ל' – ל"א), כי דבר ה' בזה - שביזה דברי תורה. יתר על כן גם אם כפר במקרא אחד, תרגום אחד או קל וחומר אחד, אין לו חלק לעולם הבא, וזאת נדרש מסיומו של הפסוק 'וְאֶת מִצְוָתוֹ הֵפַר' (מִצְוָתוֹ מובא ביחיד). עונשו של העובר על אילו בכרת. 

בסוגיה מובאות דוגמאות לכוונת הדרשן באמירתו 'אפילו כפר במקרא אחד, התרגום אחד, בקל וחומר אחד...':

      -          במקרא אחד, מובא כדוגמא מובא הפסוק 'וַאֲחוֹת לוֹטָן תִּמְנָע' (בראשית לו כ"ב).בחלק פסוק  זה אין חשיבות שכן אין בו מצוה או דבר נבואה.

      -          בתרגום אחד, כדוגמא מובא תרגומו של לבן לגלעד שבנה יעקב " וַיִּקְרָא לוֹ לָבָן יְגַר שָׂהֲדוּתָא וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ גַּלְעֵד:(בראשית לא מ"ז)

      -          קל וחומר נלמד מהפסוק 'כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן' (בראשית ד' כ"ד) [1].


[1] עיין פירוש רש"י על המקום.

 

 

 

 
 
 

 

סוגה

מדרש

מונחי דיון

כתיב

אלא

מניין

תלמוד לומר

חכמים

  מושגים

קל וחומר

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

בבלי, סנהדרין צט ע"א

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו