header2

הלכה ז – עבירות שדינן מיתה שלא על ידי בית דין

אגדה ג – דף כז ט"ב /ה"ז  עמ' 1313 - 1314

תרגום

"הבועל ארמית".

שנה רבי ישמעאל.

זה שהוא נושא גויה ומוליד בנים

(ה)[ו1]מעמיד אויבים ממנה למקום.

כתוב

"וירא פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן".

מה ראה.

ראה את המעשה ונזכר להלכה

''הבועל ארמית הקנאים פוגעין בהן''.

שנה שלא כרצון חכמים.

ופינחס שלא כרצון חכמים.

אמר רבי יודה בן פזי.

ביקשו לנדותו

אילולי שקפצה עליו רוח הקודש ואמרה

"והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם" וגו'.

האגדה

1   "הבועל ארמית".

2   תני ר' ישמעאל.

3   זה שהוא נושא גויה ומוליד בנים

4   (ה)[ו1]מעמיד אויבים ממנה למקו'ם.

5   כת'

6   "וירא פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן".

7   מה ראה.

8   ראה את המעשה ונזכר להלכה

9   ''הבועל ארמית הקנאים פוגעין בהן''.

10 תני. שלא כרצון חכמ'.

11 ופינחס שלא כרצון חכמ'.

12 אמ' ר' יודה בר פזי.

13 ביקשו לנדותו

14 אילולי שקפצה עליו רוח הקודש ואמרה

15 "והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם" וגו'.

 

יון קצר באגדה

האגדה מתייחסת לחלק המשנה המתיר לקנאים לפגוע בבועל ארמית. באגדה שני חלקים: מימרה וסיפור מקראי שהמדרש הרחיבו.

חלק א' – מימרה (שורות 2 – 4)

מימרתו של רבי ישמעאל מנמקת את קביעת המשנה כי הבועל ארמית קנאין פוגעין בו.ובכך הם מונעים הקמת דור של אויבים למקום. במדרשים הנזכרים במקבילות מימרתו של רבי ישמעאל מדרשית, ומבארת את הפסוק עליו נאמרה, אך בסוגיה היא  מפרשת את המשנה ללא זיקה למקרא.

חלק ב' – הסיפור המדרשי (שורות 5 – 15)

א.      הרחבת הסיפור המקראי (שורות 5 – 9)

המדרש מרחיב את הסיפור המקראי[1] בהביאו את הפרט 'ראה את המעשה ונזכר להלכה' משמע, נזכר במצוי במשנה 'הבועל ארמית הקנאים פוגעין בהן' (שורה 9). התוספת מבהירה כי פנחס לא הגיב באופן אימפולסיבי אלא על פי ההלכה.

תגובת חכמים (שורות 10 – 15)

בחלק זה נשנה על פי מקור תנאי כי פנחס פעל בניגוד לרצון חכמים ובסמוך תמהים אם אכן פעל בניגוד לרצונם. נראה שהדברים מלמדים על ויכוח בין חכמים על המשנה 'הבועל ארמית קנאין פוגעין בהן'. 

סתם התלמוד בהביאו את דבריו של רבי יהודה בן פזי המבטל את תמיהתם של חכמים ממעשהו של פנחס ומספר שעשה את המעשה בהשראת רוח הקודש, והאל הביע שביעות רצון ואף זיכה אותו ואת זרעו אחריו ב'ברית כהונת עולם'.[2]


[1] במדבר כ"ה ו' – ח'.

[2] במדבר כ"ה י"ג.


 [3] השימוש בצירוף זה שונה מזה שבמקרא (בן יהודה כרך י"ב), ערך 'קדש', עמ' 5790 הערה 2.

 

 

סוגה

מימרה וסיפור דרשני

מונחי דיון

תני

כתיב

חכמים

רבי ישמעאל

רבי יהודה בן פזי

מושגים

מקום

 

רוח הקודש[3]



 

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי, מגילה פ"ד ה"י דף ע"ה ט"ג, עמ'

ספרא, אחרי מות י"ח כ"א ד"ה מזרעך לא תתן להעביר למולך.

ספרי דברים (פינקלשטיין), שופטים י"ח י' ד"ה דבר אחר מעביר בנו עמ' 218

מדרש תנאים, דברים י"ח ט'

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו