header2

איני מלמד את בני אלא תורה

פ"ד הי"ב (הי"ד בכ"י ליידן) דף סו ע"ב עמ' 1186

מקור תרגום
"רבי נהוריי או'. רבי נהוריי אומ'
מניח אני כל אומניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה". מניח אני כל אומניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה
שכל אומנות אינ!ו! עומדת לו לאדם אלא בימי נערות בזמן שכוחו עליו. שכל אומנות אינה עומדת לו לאדם אלא בימי נערות בזמן שכוחו עליו
אבל אם בא לידי חולי או נכנס לידי זקנה או למידה שליסורין אבל אם בא לידי חולי או נכנס לידי זקנה או למידה של ייסורין
ואינו יכול לעשות מלאכה הרי הוא מת ברעב. ואינו יכול לעשות מלאכה הרי הוא מת ברעב
אבל התורה אינה כן אלא אבל התורה אינה כן אלא
<<מכבדתו ומשמרתו23>> מכבדתו ומשמרתו מכל רע בנערותו (ובזקנותו). מכבדתו ומשמרתו מכל רע בנערותו
ונותנת לו אחרית ותקוה בזקנותו. ונותנת לו אחרית ותקווה בזקנותו
<<...<א>לא שהמקום בר' הו' מחבב ומגדל ומכבד ומשמר את הזקנים בזיק<נתם>ג2>>. - - - - - - -
בנערותו מהו או'. בנערותו מהו אומר
"וקויי י'י יחליפו כח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייעפו ילכו ולא ייגעו". וקויי י'י יחליפו כח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייעפו ילכו ולא ייגעו
ובזקנותו מה הוא אומ'. ובזקנותו מה הוא אומר
"עוד ינובון בשיבה דשינים ורעננים יהיו". עוד ינובון בשיבה דשינים ורעננים יהיו
וכן אתה מוצא באבינו אברהם וכן אתה מוצא באבינו אברהם
ששימר את התורה עד שלא באת לעולם. ששימר את התורה עד שלא באה לעולם
שנ'"עקב אשר שמע אברהם בקולי שנאמר עקב אשר שמע אברהם בקולי
וישמר משמרתי מצותיי חוקותיי ותורותיי". וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורותי
אף גידלו ובירכו בנערותו אף גידלו ובירכו בנערותו
ונתן לו אחרית ותקוה בזקנותו. ונתן לו אחרית ותקווה בזקנותו
בנערותו מהו או' בנערותו מהו אומר
"ואברהם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב". ואברהם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב
ובזקנותו מהו או'. ובזקנותו מהו אומר
"ואברהם זקן בא בימים וי'י ברך את אברהם בכל". ואברהם זקן בא בימים וי'י ברך את אברהם בכל

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 238 (חלקי)

 

מקבילות

משנה קידושין  פ"ד מי"ד (בשינויים)

תוספתא קידושין (מהד' ליברמן) פ"ה ט"ז עמ' 297 (בשינויים)

בבלי קידושין פב ע"ב (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

רי"ף קידושין דף לג ע"ב

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

בעל האגדה הביא ברייתא שמרחיבה את המצוי בדברי המשנה. רבי נהוראי הוא שאמר את הברייתא ומדבריו עולה כי  חלק על דברי רבי מאיר.[1]

בחלקה הראשון של האגדה הביע רבי נהוראי את השקפתו: 'מניח אני כל אומניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה'. הוא הוא נימק עמדתו בכך שהאומנות מאפשרת לאדם להתפרנס בצעירותו כל עוד כוחו במותניו, אך כשיזדקן, יהיה חולה וחסר כוחות לא יוכל לדאוג לעצמו וסופו שירעב ללחם. לעומת זאת לימוד התורה יהיה לו למגן בכול מצב הן בנערותו ובזקנותו.

בחלקה השני של האגדה מחזק רבי נהוראי את דבריו בשני מדרשים::[2]

האחד, 'וְקוֹיֵ יְהֹוָה יַחֲלִיפוּ כֹחַ יַעֲלוּ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים יָרוּצוּ וְלֹא יִיגָעוּ יֵלְכוּ וְלֹא יִיעָפוּ' (ישעיהו מ' ל"א). הביטוי 'וקוֹיֵ יְהֹוָה' נדרש כלומדי תורה צעירים, ואלו יחדשו את כוחם והוא לא ינטוש אותם כנאמר '... וְלֹא יִיגָעוּ ... וְלֹא יִיעָפוּ'.[3]

המדרש השני, 'עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיוּ' (תהלים צ"ב ט"ו). הפסוק נדרש כמתייחס לזקנים שכל ימיהם למדו תורה, ועתה הם עדיין 'דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים', משמע מלאי שמן[4] ולחלוחית.

בחלקה השלישי של האגדה ביסס רבי נהוראי את השקפתו כי לימוד התורה שומר על האדם הן בצעירותו והן בזיקנותו על פי דרכו של אברהם אבינו.

דרכו של אברהם מתוארת בברכת האל ליצחק: 'עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מִצְוֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי' (בראשית כ"ו ה), והדרשן דורש זאת כשמירת התורה על ידי אברהם טרם שהיא ניתנה לעם בהר סיני. 'מִשְׁמַרְתִּי', גזירות שגזרו חכמים; 'מִצְוֹתַי', דברים שראוי לקיימם אפילו לא היו נכתבים בתורה; 'חֻקּוֹתַי', מצוות שטעמן אינו ידוע ואפשר גם גזירות המלכות; 'וְתוֹרֹתָי', התורה שבכתב והתורה שבע"פ – על כל אלו הקפיד אברהם אבינו לקיים, ועל כך נתן לו האל בצעירותו עושר רב כנאמר 'וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל מְאֹד' (בראשית כ"ו י"ג), ובזקנותו נאמר: 'וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַיהֹוָה בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל' (בראשית כ"ד א').

האגדה מבטאת את השקפתו של רבי נהוראי 'מניח אני כל אומנויות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה'. לתפיסתו לימוד התורה ימלא את צורכי האדם הן בצעירותו הן בזיקנותו. השקפה זו עומדת בניגוד לתפיסתו של רבי מאיר הסבור כי 'לעולם ישתדל אדם ללמד את בנו אומנות נקיה', ולדבריו קיום המצוות ולימוד התורה יסייעו לאדם להתפרנס מאומנותו בכבוד וברווחה. דברי רבי מאיר מבטאים תפיסת עולם מציאותית לפיה על האדם לעבוד ולהתפרנס, אך עליו לצבור זכויות בלימוד תורה ובקיום מצוות.


[1]ראו להלן בסיום העיון הקצר באגדה.

[2]המדרשים אינם מתייחסים לאומנויות אלא ללימוד התורה בלבד.

[3]עיון בפסוק הקודם לפסוק הנדון מצביע על מה שקורה לצעיר שאינו בוטח באל. הדרשן אומנם דרש על לומדי התורה, אך אין ההבדל גדול, וודאי שסמך בדבריו על המאזינים שזוכרים את ההקשר.

[4]דָּשֵׁן משמעו מאכל שמן וטוב (אבן שושן כרך א, ערך 'דשן', עמ' 250).