header2

פסולים שנשתקעו בכהונה

פ"ד ה"א דף סה ע"ג עמ' 1181

מקור תרגום
אמ' ר' יהושע בן לוי. אמר רבי יהושע בן לוי
חמשת אלפים עבדים היו לפשחור בן אימר חמשת אלפים עבדים היו לפשחור בן אימר
וכולם נשתקעו בכהונה גדולה. וכולם נשתקעו בכהונה גדולה
הן הן עזי פנים שבכהונה. הן הן עזי פנים שבכהונה
אמ' ר' אלעזר. אמר רבי אלעזר
עיקר טירונייא שלהן עיקר טירונייא[1] שלהן
"ועמך כמריבי כהן". ועמך כמריבי כהן

 

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

ירושלמי יבמות פ"ח ה"ג דף ט ע"ג עמ' 871

בבלי קידושין ע ע"ב (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

הסוגיה עוסקת בפסולי חיתון שהתערבו במשפחות שאין פגם בייחוסן כשר, ואגדה זו עניינה בפסולים שהתערבו ונשתקעו בכהונה.

רבי יהושע בן לוי אמר כי לפשחור בן אימר, כוהן גדול בימי הנביא ירמיהו,[2] היו חמשת אלפים עבדים כנענים, וכולם נשתקעו בכהונה, היינו, נטמעו במשפחות כוהנים.[3] לדברי רבי יהושע בן לוי 'הן הן עזי פנים שבכהונה'; מדבריו מובן כי הוא מבדיל בין כוהנים צאצאי אהרן ובין כהנים שהם צאצאי אותם עבדים, ניתן לזהותם על פי אופיים, הם עזי פנים, משמע  חצופים וגסי רוח. 

בעל האגדה צרף מדרש של רבי אלעזר על הפסוק '... וְעַמְּךָ כִּמְרִיבֵי כֹהֵן' (הושע ד' ד').

כפשוטו, הסיפא של הפסוק מופנה לעם[4] שרב עם הכוהנים הבאים ללמדו, ואפשר שהכוונה כי העם דומה לכוהנים שבמקום להיות רודפי שלום כאהרן הם רודפי מריבות, ויש הטוענים כי אלו כוהני הבמות שעבדו בבית אל ובדן.[5] מכל מקום, מובן שהכהנים נתפסים כשוחרי ריב.

רבי אלעזר אמר לפני המדרש 'עיקר טירונייא שלהן...', משמע, בסיס ייחוסם 'שלהן', של אותם הכוהנים, הוא עזות פניהם. וכך המדרש מחזק את הדיעה כי הכוהנים צאצאי עבדיו של פשחור בן אימר 'הן הן עזי פנים שבכהונה'.


[1]קרבן העדה על הדף.

[2]ירמיהו כ' א': '... פַּשְׁחוּר בֶּן אִמֵּר הַכֹּהֵן וְהוּא פָקִיד נָגִיד בְּבֵית יְהֹוָה ...'.

[3]אחד ההסברים לדרך השתקעותם בכהונה היא שכעבדי פשחור בן אימר אכלו בתרומה, ואפשר שהציגו עצמם ככוהנים ואף נשאו נשים בנות ישראל. (הפני משה וקרבן העדה על הדף). יש לשער כי רש"י הוא המקור לפרשנות. ראו רש"י על בבלי קידושין ע ע"ב ד"ה נטמעו.

[4]האל כועס על עם ישראל ומבטא זאת באומרו להושע הנביא 'עַמְּךָ'.

[5]הפירושים האפשריים לפסוק הם על פי יהודה קיל, פירוש לספר הושע, עמ' כח.