header2

דינו של ממזר – אגדה ד

פ"ג ה"יג דף סד ע"ד עמ' 1178

מקור תרגום
ר' מאיר או. רבי מאיר אומר
אין ממזרין טהורין לעתיד לבוא. אין ממזרין טהורין לעתיד לבוא.
שנ' שנאמר
"וישב ממזר באשדוד". וישב ממזר באשדוד
מוליכין טינה אצל טינה וסריות אצל סריות. מוליכין טיט[1] אצל טיט וסירחון[2] אצל סירחון.

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 234 (חלקי)

 

מקבילות

ויקרא רבה (מהד' מרגליות) פרשת אמור פרשה לב ז

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו.

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

במשנה[3] מעלה רבי טרפון אפשרות לפיה יכולים ממזרים להיטהר מממזרותם. בעל הסוגיה הביא את עמדתו החולקת של רבי מאיר: 'אין ממזרין טהורין לעתיד לבוא', שביסס דבריו על מדרש שלא כפשוטו: 'וְיָשַׁב מַמְזֵר בְּאַשְׁדּוֹד וְהִכְרַתִּי גְּאוֹן פְּלִשְׁתִּים' (זכריה ט' ו').[4]

רבי מאיר דרש את הסיבה בשלה ישבו ממזרים באשדוד הידועה כעיר הפלישתים באמצעות פתגם: 'מוליכין טינה אצל טינה וסריות אצל סריות'. הפתגם משקף תפיסה ערכית שכל 'מין למינו', ובמקרה זה לרעה, הטיט שהוא רפש, מתחבר לרפש, וסירחון לסירחון. העיר הפלישתית אשדוד נבחרה למקום שבו יהיו הממזרים כיוון שהם גרועים כמו הפלישתים.[5] הסבר שונה להיותם של ממזרים באשדוד היא שתושבי אשדוד, גבול עמון ומואב הם ממזרים, ולכן גם ממזרי ישראל יהיו שם.[6]


[1]סוקולוף, ערך 'טין', עמ' 224.

[2]סוקולוף, ערך 'סרי' עמ' 389.

[3]קידושין פ"ג מי"ג: 'רבי טרפון אומר יכולין ממזרים ליטהר כיצד ממזר שנשא שפחה הולד עבד שחררו נמצא הבן בן חורין ...'.

[4]פשוטו של מקרא הינו נבואה על סיפוח ערי ארם, כנען ופלשת לנחלת ישראל (יהודה קיל, פירוש לספר זכריה, עמ' לה).

[5]הפני משה על הדף.

[6]קרבן העדה על הדף.