header2

שאלה נשלחה לרבי יוסי מאלכסנדריה

פ"ג ה"יב דף סד ע"ד עמ' 1177

מקור תרגום
ר' תנחום בר פפא שלח שאל לר' יוסי רבי תנחום בר פפא שלח שאלה לרבי יוסי
תרין עובדין מן אלכסנדריאה. (על) שני מקרים מאלכסנדריה
אחד בפנויה ואחד באשת איש. אחד בפנויה ואחד באשת איש
באשת איש שלח כתב ליה "לא יבא ממזר בקהל י'י". באשת איש שלח כתב לו לא יבא ממזר בקהל י'י
בפנויה שלח כתב ליה. בפנויה שלח כתב לו
מבדין אתם. מבדין[1] אתם
שאין אתם מוזהרין על בנות יש' הקדושות. שאין אתם מוזהרין על בנות ישראל הקדושות
אמ' לר' מנא. סב וחתים. וחתם. אמר לרבי מנא קח וחתום וחתם
אמר לר' ברכיה. סב וחתים. אמר לרבי ברכיה קח וחתום
ולא קביל עלוי. ולא קיבל עליו
מן דקמון קם ר' מנא עם ר' ברכיה. כשקמו קם רבי מנא עם רבי ברכיה
אמ' ליה. אמר לו
למה לא חתמתה. למה לא חתמת
אמ' ליה. אמר לו
 לא כן אמ' ר'י יעקב בר אחא. לא כן אמר רבי יעקב בר אחא.
תניי תמן. שנינו שם
הפוסל פוסל בפנויה והמכשיר מכשיר אפי' באשת איש. הפוסל פוסל בפנויה והמכשיר מכשיר אפילו באשת איש
אמ' ליה. אמר לו
בריך רחמנא דלא הוינא שמיע הדין אולפנא. ברוך האל שלא שמעתי לימוד זה
אילו הוינא שמיע הדין אולפנא לא הוינא מחתים אילו הייתי שומע הלימוד הזה לא הייתי חותם
והוון אמרין. תלמידא פליג על רביה. והיו אומרים תלמיד חולק על רבו
אמר מר עוקבן. אמר מר עוקבן
הכא את אמרת. כך הוא אמר
הפוסל פוסל בפנויה והמכשיר מכשיר בפנויה. הפוסל פוסל בפנויה והמכשיר מכשיר בפנויה.
ברם באשת איש לא איתמר כלום. ברם באשת איש לא נאמר כלום
ברומשא סלק בעי מחתים. בערב עלה ורצה לחתום
אמ' ליה. לית הכא(אמ') [אתר]. אמר לו לא כאן

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 234 (חלקי)

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור

 

עיון קצר באגדה

במשנה נאמר: '... וכל מי שאין לה עליו קדושין אבל יש לה על אחרים קדושין הולד ממזר ואיזה זה הבא על אחת מכל העריות שבתורה...'.[2] בסוגיה הובאה ברייתא לפיה ישנה מחלוקת בין תנאים אם אכן הוולד ממזר: 'גוי ועבד הבא על בת ישראל הוולד ממזר. רבי שמעון בן יהודה אומר בשם רבי שמעון אין הוולד ממזר שאין ממזר אלא מאשה שהיא אסורה עליו איסור ערוה וחייבין עליה כרת'.[3] המחלוקת נמשכה גם בימי אמוראים; רבי ינאי בשם רבי, רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש קבעו שהוולד ממזר, ואילו רבי יעקב בר אחא בשם רבי שמעון בר אבא בשם רבי יהושע בן לוי בשם רבי ינאי ברבי קבעו שהוולד אינו כשר ואינו פסול אלא מזוהם.[4] בסיומו של הדיון אמר רבי יעקב בר אחא: 'הפוסל פוסל (גם) בפנויה והמכשיר (רבי שמעון בן יהודה) מכשיר אפילו באשת איש'.[5]

האגדה הובאה בהקשר לקביעה זו של רבי יעקב בר אחא. יש בה שלושה חלקים:

חלק א – בבית מדרשו של רבי יוסי

מסופר שרבי תנחום בר פפא שלח לרבי יוסי[6] שאלה בנוגע לשני מקרים שקרו באלכסנדריה: האחד – גוי שבא על פנויה, השני – גוי שבא על אשת איש, והשאלה היא מה מעמדו של הוולד בכל אחד מהמקרים. 

על המקרה שבו גוי בא על אשת איש השיב רבי יוסי בפסוק 'לֹא יָבֹא מַמְזֵר בִּקְהַל יְהֹוָה ...' (דברים כ"ג ג'), היינו הוולד ממזר. על הוולד שנולד מגוי ופנויה השיב: 'מבדין אתם. שאין אתם מוזהרין על בנות ישראל הקדושות'. [7] על פי הפרשנויות השונות מובן שקבע כי ולד זה הוא כשר. ישראל.

רבי יוסי ביקש להחתים על תשובתו את רבי מנא ואת רבי ברכיה, רבי מנא חתם, ואילו רבי ברכיה סירב.

חלק ב – דו שיח בין רבי מנא ורבי ברכיה לאחר שעזבו את בית המדרש

רבי מנא ורבי ברכיה עזבו את המקום, ואז התפתח ביניהם דו שיח שניכר כי לא העזו לקיימו בפני רבי יוסי, שעמד בראש ישיבת טבריה יחד עם חברו רבי יונה.

רבי מנא שאל את רבי ברכיה מדוע לא חתם על התשובה לאלכסנדריה, והוא השיב: 'לא כן אמ' ר'י יעקב בר אחא. תניי תמן. הפוסל פוסל בפנויה והמכשיר מכשיר אפי' באשת איש'. כלומר, רבי יעקב בר אחא אמר ששנו בבבל כי התנא שפוסל את הוולד כממזר פוסל הן באשת איש הן בפנויה, והמכשיר מכשיר את הוולד הן באשת איש הן בפנויה. מדברי רבי ברכיה מובן שלעמדתו פסיקתו של רבי יוסי הייתה שגויה ולכן לא חתם.

רבי מנא הגיב: 'בריך רחמנא דלא הוינא שמיע הדין אולפנא'. אין הוא מתייחס לתוכנם של דברים אלא מברך את האל שלא ידע על הלימוד הזה קודם לכן, שכן אילו ידע לא היה חותם, והיו אומרים עליו, סביר שלא בחיוב, שהוא תלמיד החולק על רבו.

תגובתו של רבי מנא משקפת את את המקובל ביחסי רב – תלמיד, כבוד רב המונע מלהביע דיעה שונה או חולקת, וחשש שמא הסתייגות מדברי הרב עלולה להוציא עליו שם רע. דבריו מעמידים באור מיוחד את רבי ברכיה; הוא אומנם לא אמר דבר לרבי יוסי במעמד שבו השיב על השאלה מאלכסנדריה וביקש ממנו לחתום, אך היה נאמן לעמדתו בכך שלא חתם על התשובה לאלכסנדריה. 

חלק ג – רבי ברכיה חזר בו ורצה לחתום

לא ידוע היכן מתרחש חלק זה, האם בעת צאתם מבית מדרשו של רבי יוסי, או בבית אחד מהם, אך מובן היא התרחש באותו היום.

רבי עוקבן[8] היה נוכח בבית המדרש ובשיחת רבי מנא ורבי ברכיה, ועמד על דיוקם של דברים. הוא ציטט את מימרתו של רבי יעקב בר אחא לא כפי שרבי ברכיה ציטטה: 'הפוסל פוסל בפנויה והמכשיר מכשיר בפנויה', כלומר, רבי יעקב בר אחא לא אמר דבר על אשת איש. נמצא כי רבי יוסי פסק כראוי ולא בניגוד לדעתו של רבי יעקב בר אחא, לכן רבי ברכיה עלה בערב לבית המדרש כדי להוסיף חתימתו, אך נענה שמכתב התשובה כבר נשלח.

לסיכום, האגדה זו ממחישה את דרך הפסיקה בבית המדרש; היא מבוססת על מסורות ועל תקדימי פסיקה של חכמים, ולעיתים טעות או חוסר דיוק במסירה גרמו למחלוקות בפסיקה.


[1]סוקולוף ציין שהמשמעות אינה ברורה (ערך 'בדי#2', עמ' 85).

[2]משנה קידושין פ"ג מי"ב.

[3]הברייתא בתוספתא באה בשינויי ניסוח קלים. ראו תוספתא  (מהד' ליברמן) קידושין פ"ד הט"ז עמ' 292.

[4]על מחלוקת התנאים והאמוראים בנוגע להולדת בן או בת לאישה שגוי או עבד באו עליה ראו קידושין פ"ג הי"ב דך סד ע"ג – ע"ד עמ' 1176 – 1177.

[5]לפי דבריו, התנא קמא שקבע כי הוולד של בת ישראל שגוי או עבד באו עליה הוא ממזר, יפסול את הוולד בין אם האישה פנויה ובין אם האישה אשת איש, שכן הטעם לפסילה הוא שהקידושין שלהם לא חל על בת ישראל. ולעומת זאת, המכשיר את הוולד יכשיר אפילו ולד של אשת איש, כיוון שקידושיהם של הגוי והעבד אינם תופסים בכל אישה.

[6]הוא אמורא בן הדור הרביעי  ועמד בראש ישיבת טבריה יחד עם חברו רבי יונה.

[7]כאמור, משמעות המילה מבדין אינה ברורה.

לפני בעל קרבן העדה הייתה גרסה שונה: 'ה"ג מכריז אתם מוזהרים' וכו'. לפי גרסה זו הוא פירש 'כיוון שאנו מוזהרים שלא לפסול בנות ישראל הכשרות הלכך לא פסלינן לזו ובניה'.

הפני משה פירש את הביטוי 'מבדין אתם': 'מלבכם אם תרצו לאסור, שאינה אלא קדשה בעלמא', היינו הדבר תלוי בהם, ברצון בית הדין באלכסנדריה.

בעל עלי תמר פירש: '...ועל השני כתב ניכרין אתם שאין אתם מוזהרים על בנות ישראל הקדושות שלא לזלזל בהן שאתם רוצים לעשות בניהם ממזרים'.

[8]מדובר באמורא בן הדור הרביעי – חמישי.