header2

מעשה בפרסי אחד שנטה למות

פ"ג ה"ח דף סד ע"ב עמ' 1174

מקור תרגום
מילתיה דשמואל אמרה כן. דבריו של שמואל אומרים כן
חד פרסאה מידמך אמ' לון. פרסי אחד (ש)נטה למות אמר להם (לסובבים אותו)
הבו לאיתתיה דההוא גברא גיטא. תנו לאישה של אותו איש[1] את גיטה
אמרון ליה. אמרו לו
ולמה.  ולמה (צריכה גט)
בגין ההוא אחוך עליבא. בגלל אותו אחיך העלוב[2]
כד דמך אתא עובדא קומי (י) שמואל. כאשר מת בא המעשה לפני שמואל
אמ'. אמר.
מאחר שיש בידו לגרש נאמן. מאחר שיש בידו לגרש נאמן
ר' יוחנן אמר. אינו נאמן. רבי יוחנן אמר אינו נאמן
נחת עולא לתמן ואמ' בשם ר' יוחנן וחברון עלוי. ירד עולא לשם (לבבל) ואמר בשם רבי יוחנן וחבריו עליו (על תלמידי שמואל בשאלה)
הגע עצמך שהיה כהן . (השיב רבי יוחנן) שער עצמך שהיה כהן

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 230 (חלקי ובשינויים)

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה

 

עיון קצר באגדה

במשנה[3] נקבע: '... מי שאמר בשעת מיתתו יש לי בנים נאמן יש לי אחים אינו נאמן ...'. הקביעה משקפת את רצונם של חכמים למנוע מהאישה את תהליך הייבום. אם לבעל יש בנים, אפילו מאישה אחרת, האישה שלא ילדה לו פטורה מייבום. עדותו של הבעל שיש לו בנים נאמנה, ורב הסביר זאת באומרו: 'מאחר שבידו לגרש נאמן', היות שיש לו האפשרות לגרש את האישה טרם מותו, הוא בחר לומר שיש לו בנים, וכך לפטור אותה מייבום.                                   

בעל הסוגיה מצא אסמכתא להסברו של רב בדברי שמואל כשבא מעשה לפניו.                                                  

יהודי מפרס שלא היו לו בנים עמד למות, והוא ביקש מהנוכחים סביבו לתת גט לאשתו כדי  שלא תזדקק לייבום בידי אחיו. להמשך 'ולמה. בגין ההוא אחוך עליבא. כד דמך אתא עובדא קומי שמואל...'.[4]  לפי פיסוק זה מובן כי שאלת הסובבים היא אם הוא רוצה למסור לה גט כדי שלא תתייבם לאחיו העלוב. שתיקתו כנראה, מעידה על הסכמתו לדבריהם. וכאשר מת הובא המקרה לפני שמואל.

המקרה הובא לפני שמואל שקבע כי מאחר שהיה בידי האיש לגרש את אשתו ובכך למנוע ממנה ייבום על ידי 'האח העלוב' יש להאמין לו שאין לו בנים. כאמור, פסיקת שמואל מהווה אסמכתא לדברי רב.

בעל הסוגיה הביא דיעה שונה של רבי יוחנן שקבע כי האדם אינו נאמן, וכאשר בא עולא לבבל הוא הסביר את דעתו של רבי יוחנן בעובדה כי גירושי האישה עלולים למנוע ממנה אפשרות להינשא לכהן לאחר פטירת בעלה.

הייבום הינו נושא רגיש בהלכה היהודית ולא בכדי מנעו חכמים קיומה של מצוות ייבום וכפו את החליצה. בין הסיבות לקביעתם של חכמים ניתן למנות את האפשרות המובאת באגדה בה האח הינו אדם חסר מזל ובנישואי האישה לו מצבה הכלכלי והאישי יורע.

רגישותם של חכמים המשתקפת מהאגדה למצב האלמנה מצדיקה את הכללת האירוע במסגרת אגדות מסכת קידושין.


[1]הדובר שנטה למות דיבר על עצמו בגוף שלישי; ראו קורבן העדה על הדף.

[2]אפשר לתרגם גם כחסר מזל; ראו סוקולוף, ערך 'עליב', עמ' 408.

[3]קידושין פ"ד מ"ח.

[4]הפיסוק הוא לפי כ"י ליידן.