header2

נשמר אדם מן העבירה

פ"א ה"ט (ה"י בכ"י ליידן) דף סא ע"ד עמ' 1160

מקור תרגום
רב ירמיה אמ' ר' שמואל בר רב יצחק בעא. רבי ירמיה אמר, רבי שמואל בר רב יצחק שאל
"צדקה תצר תם דרך ורשעה תסלף חטאת". צדקה תצר תם דרך ורשעה תסלף חטאת
"חטאים תרדף רעה ואת צדיקים ישלם טוב". חטאים תרדף רעה ואת צדיקים ישלם טוב
"רגלי חסידיו ישמור ורשעים בחשך ידמו" וגו'. רגלי חסידיו ישמור ורשעים בחשך ידמו וגו'
"אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן". אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן
"כבוד חכמים ינחלו וכסילים מרים קלון" כבוד חכמים ינחלו וכסילים מרים קלון
וסייגין סייגא ותרעין תריעה. וגדרות גדר[1] ופְּרָצוֹת פירצה[2]  
ו!ב!ני סייגין סייגה ותרעין תריעה. וגדרות גדר ופְּרָצוֹת פירצה  
אלא בעי ר' ירמיה בשם ר' שמואל בר רב יצחק. אלא קבע[3] רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק
שומר את עצמו מן העבירה פעם ראשונה ושנייה ושלישית שומר את עצמו מן העבירה פעם ראשונה ושנייה ושלישית
מיכן והילך הקב'ה משמרו. מכאן והילך הקדוש ברוך הוא משמרו
מה טע'. מה טעמא
"הן כל אלה יפעל אל פעמיים שלש עם גבר". הן כל אלה יפעל אל פעמיים שלש עם גבר
אמ' ר' זעירא. אמר רבי זעירא
ובלחוד דלא יתוב ליה. ובלבד[4] שלא ישוב לו (מצדקתו)

"והחוט המשולש לא לעולם ינתק"

אין כת' כאן.

והחוט המשולש לא לעולם יינתק

לא כתוב כאן

אלא "לא במהרה ינתק". אלא לא במהרה ינתק
אין אטרחת עלוי מיפסק הוא. אם מתחת[5] עליו (אותו) ניתק[6] הוא

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 228 (חלקי)

 

מקבילות

ירושלמי פאה פ"א ה"א דף טז ע"ב עמ' 85

ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א דף כ"ז ע"ג עמ' 1314

ירושלמי שבועות פ"א ה"ו דף לג ע"ג עמ' 1344

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מדרש ומימרה

 

עיון קצר באגדה

ראו כאן באתר במסכת סנהדרין:

נשמר אדם מן העבירה

סנהדרין פ"י ה"א דף כ"ז ע"ג עמ' 1314


[1] סוקולוף, ערך 'סייג', עמ' 373.

[2] סוקולוף, ערך 'תרע', 'תרעה', עמ' 592 – 593.

[3] סוקולוף, ערך 'בעי', עמ' 107 – 108, סעיף 5.

[4] סוקולוף, ערך 'להוד'ת 'לחוד', עמ' 277.

[5] סוקולוף, ערך 'טרח', עמ' 230.

[6] סוקולוף, ערך 'פסק', עמ' 441; בהסבר הערך מובא כדוגמה המשפט שבו אנו עוסקים, והמילה 'אין' שמשמעותה הוא 'כן' תורגמה ל'אם'.