header2

הימנעות מרע כמוה כעשיית מצווה – אגדה ב

פ"א ה"ט (ה"י בכ"י ליידן) דף סא ע"ד עמ' 1160

מקור תרגום
אמ' ר' יוסי ביר' בון. אמר רבי יוסי בי רבי בון
מה כת'. מה כתוב
"אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים". אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים
מכיון שלא הלך בעצת רשעים מכיוון שלא הלך בעצת רשעים
כמי שהלך בעצת צדיקים. כמי שהלך בעצת צדיקים

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 228

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מדרש

 

עיון קצר באגדה

בסיום האגדה הקודמת הצביע הדובר על אנשים שבבחירה מודעת 'לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה', ומכאן שהימנעותם מעשיית רע שקולה לעשיית הטוב, לעשיית מצווה. אגדה זו אף היא עוסקת בבחירת מודעת של אדם אשר נמנע מללכת בעצת רשעים.

החכם דרש את הפסוק: 'אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים...' (תהילים א' א'); לעמדת הדרשן מי שבחר לא ללכת 'בַּעֲצַת רְשָׁעִים' הריהו כמי 'שהלך בעצת צדיקים'.

הדרשן העלה אותו רעיון כקודמו באגדה הקודמת; אדם הנמנע מעשות רע הריהו באותה דרגה כאדם הבוחר והעושה טוב.

בניתוק גמור מהגדרת הבחירה כדרישת התורה. הרי לפניו בני אדם הבוחרים בעצמם את הדרך הראויה.