header2

'... וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ' – אגדה א

פ"א ה"ח (ה"ט בכ"י ליידן) דף סא ע"ד עמ' 1159

מקור תרגום
מה מקיים ר' לעזר "מאבותיך". מה מקיים רבי לעזר מאבותיך
פתר לה לעתיד לבוא. פתר לה לעתיד לבוא

דאמ' ר' חלבו שמעון בר בא בשם

ר' יוחנן.

שאמר רבי חלבו שמעון בר בא בשם

רבי יוחנן

אבותיך ירשו ארץ שבעה עממים אבותיך ירשו ארץ שבעה עממים
ואתם עתידין לירש ארץ שלעשר עממים. ואתם עתידין לירש ארץ של עשר עממים
תלתי אחרנייתא אילין אינון שלושת האחרים אלו הם
"את הקיני ואת הקניזי ואת הקדמוני". את הקיני ואת הקניזי ואת הקדמוני
 ר' יודה אמ'.  רבי יהודה אמר
שלמאה שבייה נבטייה. שלמאה שבייה נבטייה
ר' שמעון אמ'. רבי שמעון אמר
אסיא ואסטטיה ודרמשק. אסיא ואסטטיה ודרמשק
ר' ליעזר בן יעקב או'. רבי ליעזר בן יעקב אומר
אסייא וקרתיגנה ותורקי. אסייא וקרתיגנה ותורקי
ר' או' רבי אומר
"אדום ומואב וראשית בני עמון". אדום ומואב וראשית בני עמון

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 228

 

מקבילות

ירושלמי שביעית פ"ו ה"א דף לו ע"ב עמ' 196 – 197

בבלי בבא בתרא נו ע"א (בשינויים)

בראשית רבה (מהד' תיאודור אלבק), פרשה מד סעיף כב עמ' 145 – 147 (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

בסוגיה מצוי דיון שעוסק בשאלה אם בימי עזרא קיימו מצוות התלויות בארץ כהוראת התורה או מתקנת חכמים. עמדתו של רבי אלעזר הייתה כי קיימו את המצוות מתקנת חכמים.

בעל הסוגיה הקשה על רבי אלעזר ושאל כיצד יסביר את הפסוק 'וֶהֱבִיאֲךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ' (דברים ל' ד' – ה),[1] הרי הפסוק מלמד על חיוב המצוות מהתורה. התשובה שבעל הסוגיה סבר כי רבי אלעזר ישיב היא 'לעתיד לבוא', כלומר, הפסוק מדבר בעתיד רחוק הרבה יותר מתקופת עזרא. בעתיד יכבשו ישראל שטח ארץ גדול יותר מהשטח שכבשו עולי מצרים.[2]

רבי חלבו הביא את דברי רבי יוחנן שמסבירים כיצד ייתכן הדבר. בעוד העולים ממצרים כבשו שטח של שבעה עמים, הרי שבעתיד ייכבש שטח של עשרה עמים. בעל האגדה הסביר כי שלושת העמים הנוספים הם הקיני, הקניזי והקדמוני, שלושתם הובטחו לאברהם אבינו בברית בין הבתרים.[3]

בהמשך האגדה מובאות דעותיהם של ארבעה תנאים, רבי יהודה, רבי שמעון, רבי ליעזר בן יעקב ורבי יהודה הנשיא, הנוקבים בשמות אחרים של עמים. ייתכן כי מתכוונים בדבריהם לעמים אחרים,[4] וייתכן שמסבירים בדבריהם מיהם הקיני, הקניזי והקדמוני.[5]



[1] הפסוק הקודם לו 'אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ' מחזק את השאלה

[2] ראה הסברו של פליקס יהודה בספרו, מסכת שביעית,פירוש וביאור לירושלמי שביעית ,ב, עמ' 22.

[3] בראשית ט"ו י"ט: 'אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי'.

[4] ראו הפני משה על הדף ד"ה הקיני וכו'.

[5] לזיהוי אפשרי של העמים המוזכרים ראו פליקס יהודה, מסכת שביעית, פירוש וביאור לירושלמי ב, עמ' 22 – 24 הערה 2.