header2

העולים בעליית עזרא ומצוות התלויות בארץ

פ"א ה"ח (ה"ט בכ"י ליידן) דף סא ע"ג עמ' 1159

מקור תרגום
מעתה משנגאלו יהו פטורין. מעתה משנגאלו יהו פטורין
כתי' "ויעשו כל הקהל השבים" וגו' עד "בימי ישוע" כתוב ויעשו כל הקהל השבים וגו' עד בימי ישוע
ולמה ישוע. ולמה ישוע
הילל בריה דר' שמואל בר נחמן אמ'. הילל בריה דרבי שמואל בר נחמן אמר
פגם הכת' כבוד צדיק בקבר פגם הכתוב כבוד צדיק בקבר
מפני כבוד צדיק בשעתו. מפני כבוד צדיק בשעתו

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 228 (חלקי)

 

מקבילות

ירושלמי שביעית פ"ו ה"א דף לו ע"ב עמ' 196

קהלת רבה פרשה א' ד"ה ד רבי אבא

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מעין סוגיה

 

עיון קצר באגדה

במשנה[1] נקבע כי מצוות התלויות בארץ, כגון ביכורים, מעשר ותרומה, הן מצוות שבהן מחויב היהודי רק בהיותו בארץ ישראל, ואילו מצוות שאינן תלויות בארץ, כגון תפילין ותלמוד תורה, אותן מחוייב היהודי לקיים בכול מקום. בתחילת הסוגיה על המשנה מבסס העורך את קביעתה על הפסוק 'אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן יְהֹוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה' (דברים י"ב א').

על כך שאל בעל האגדה: 'מעתה משנגאלו יהו פטורין', כלומר האם עתה משחזרו ישראל מבבל בעליית עזרא, האם הם פטורים מלקיים את המצוות התלויות בארץ. השאלה משקפת תפיסה לפיה קדושת ארץ ישראל בטלה כאשר העם גלה ממנה,[2] והשואל מברר אם עתה כשהעם שב חזרה אליה הקדושה.

התשובה, שחייבים לקיים את המצוות התלויות בארץ, מתבססת על הפסוק 'וַיַּעֲשׂוּ כָל הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן הַשְּׁבִי סֻכּוֹת וַיֵּשְׁבוּ בַסֻּכּוֹת כִּי לֹא עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא וַתְּהִי שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד' (נחמיה ח' י"ז).

האגדה מתמקדת בציון שמו של יהושע בן נון שמוזכר בשם 'יֵשׁוּעַ בִּן נוּן'.

הלל בנו של רבי שמואל בר נחמני הסביר כי אכן פגם הכתוב בשמו של יהושע בן נון משהשמיט את האות הא משמו, ועשה זאת במתכוון. הוא פגע בצדיק שמת שנים רבות קודם לכן, והוא מצוי בקבר, כדי לשבח את  הצדיק בשעתו, את עזרא.[3] מכאן שלדעתו, מותר להמעיט בשבח מנהיג העבר כדי לשבח את המעשה של מנהיג בתקופה עכשווית. ואפשר כי כוונתו להבליט את מעשה עזרא לעומת מעשה יהושע. יהושע בן נון השלים את המשימה אותה החל להנהיג משה רבנו, ואילו עזרא יזם את החזרה לארץ ישראל מהגולה, יוזמה אישית מבורכת.



[1] משנה קידושין פ"א מ"ט: 'כל מצוה שהיא תלויה בארץ אינה נוהגת אלא בארץ ושאינה תלויה בארץ נוהגת בין בארץ בין בחוצה לארץ חוץ מן הערלה וכלאים רבי אליעזר אומר אף מן ה חדש'.

[2] בבסיס השאלה מצויה מחלוקת אם קדושת ארץ ישראל אינה בטילה לעולם מאז כיבושה בימי יהושע בן נון, או שקדושתה בטלה לאחר שעם ישראל גלה ממנה ועזבה. ראו בבלי חולין ז ע"א: 'ר' אלעזר בן פדת שאמר משום ר' אלעזר בן שמוע הרבה כרכים כבשום עולי מצרים ולא כבשום עולי בבל וקסבר קדושה ראשונה קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבא והניחום כדי שיסמכו עליהן עניים בשביעית'.

[3] ראו הפני משה על המקום.