header2

 

האומר שמועה בשם אומרה – אגדה א

פ"א ה"ז דף סא ע"א עמ' 1155

מקור תרגום
ר' חזקיה בר ירמיה ר' חייה בשם ר' יוחנן. רבי חזקיה בר ירמיה[1] רבי חייה בשם רבי יוחנן[2]
אם יכול את לשלשל שמועה עד משה שלשלה. אם יכול אתה לשלשל שמועה עד משה שלשלה
ואם לאו ואם לאו
תפוש או ראשון ראשון או אחרון אחרון. תפוש או ראשון ראשון או אחרון אחרון
גידול אמ'. גידול (רב גידל) אמר
כל האו' שמועה משם אומרה כל האומר שמועה משום אומרה
יהא רואה בעצמו כאלו בעל השמועה עומד לפניו. יהא רואה בעצמו כאלו בעל השמועה עומד לפניו
מה טע'. מה הטעם
"אך בצלם יתהלך איש"  וגו'. אך בצלם יתהלך איש  וגו'

 

 

 

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

ירושלמי שבת פ"א ה"ב דף ג ע"א עמ' 368

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה, מדרש.

 

עיון קצר באגדה

באגדה הקודמת נדרש הפסוק 'יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב...' (דברים ד' י'). בעל האגדה הביא הבנה נוספת הנדרשת מפסוק זה.

לדעת  רבי יוחנן יש לשלשל את מקור השמועה עד למשה ששמעה כאשר עמד 'לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב'֒. רבי יוחנן לא נימק את הסיבה לכך, לכן ניתן להניח שאמר כן מתוך כבוד לכל מעבירי השמועה, ואולי כדי לתת לה תוקף משום שנאמרה בחורב. עם זאת רבי יוחנן היה מודע לקושי באמירת שלשלת החכמים שהעבירו את השמועה מהאחרון ועד משה רבנו,

לכן אמר: 'ואם לאו', כלומר אם אינך יודע את שלשלת המוסרים או שמא אמירתם תתארך מאוד, כי אז 'תפוש או ראשון ראשון או אחרון אחרון'. אפשר שהכוונה היא כי יש למסור את הראשון שידוע בשלשלת המסירה או את האחרון, ואולי הכוונה היא למסור את הראשון ואת האחרון ולדלג על המוסרים האמצעיים.[3] בעל ידיד נפש פירש: 'אמור בשם רב שאתה יודע שקיבל מרבו, בין אם הוא עכשיו בין אם הוא מדורות קודמים יאמר משמו אף על פי שמדלג על הדורות האמצעיים...'.                                                                                                     

בעל האגדה הביא את דברי רב גידל שעמד חשיבות אמירת שמועה בשם אומרה. לדעתו, כל האומר שמועה בשם אומרה רואה עצמו כאילו בעל השמועה עומד לפניו. את דבריו עיגן בדרישת הפסוק'אַךְ בְּצֶלֶם יִתְהַלֶּךְ אִישׁ...' (תהילים ל"ט ז'), כלומר אומר השמועה יתנהג כאילו דמותו של בעל השמועה עומדת לפניו, ולפיכך ידייק באמירת השמועה.[4]                                                                                                                                                 

 



[1]לא נמצא חכם בשם 'רבי חזקיה בר ירמיה'.  במקבילה בירושלמי שבת נכתב: 'ר' חזקיה ר' ירמיה ר' חייא בשם ר' יוחנן', לכן ייתכן שהמילה 'בר ירמיה' היא טעות סופר, וצריך להיות גם בסוגייתנו 'ר' ירמיה'.

[2]יש קושי בסדר הזמנים של כתיבת החכמים: רבי חזקיה הוא אמורא ארצישראלי בן הדור הראשון (בנו של רבי חייא רובה). רבי ירמיה, אמורא ארצישראלי בן הדור הרביעי. רבי חייא הוא רבי חייא רובה בן זמנו של רבי יהודה הנשיא בן דור המעבר. היחיד שיכול היה למסור שמועה בשם רבי יוחנן הוא רבי ירמיה, דא עקא הוא מופיע בין רבי חזקיה ובין רבי חייא.

[3]ראו קרבן העדה על הדף ושירי קרבן על המקבילה בירושלמי מסכת שבת.

[4]קרבן העדה על הדף.