קניין בקצצה פ"א ה"ה דף ס ע"ג עמ' 1151 |
|
מקור | תרגום |
דתני. [בועז] נותן לגואל. | ששנינו בועז נותן לגואל |
ר' יהודה או'. | רבי יהודה אומר |
הגואל נתן לבועז . | הגואל נתן לבועז |
חזרו להיות קונים בקצצה. | חזרו להיות קונים בקצצה |
מהו בקצצה. | מהו בקצצה |
בשעה שהיה אדם מוכר שדה אחוזתו | בשעה שהיה אדם מוכר שדה אחוזתו |
היו קרוביו מביאין חביות | היו קרוביו מביאים חביות |
וממלין אותן קליות ואגוזים | וממלאים אותן קליות ואגוזים |
ושוברין לפני התינוקות. | ושוברים לפני התינוקות |
והתינוקות מלקטין ואומ'. | והתינוקות מלקטים ואומרים |
נקצץ פל' מאחוזתו. | נקצץ פלוני מאחוזתו |
ובשעה שהיה מחזירה לו | ובשעה שהיה מחזירה לו |
היו עושין כך ואומ'. | היו עושים כך ואומרים |
חזר פל' לאחוזתו. | חזר פלוני לאחוזתו. |
עדי נוסח
לא נמצאו
מקבילות
ירושלמי כתובות פ"ב ה"י דף כו ע"ד עמ' 966
מקצת עדי נוסח עקיפים
לא נמצאו
סוגה
מימרה
דיון קצר באגדה
במשנה[1] נאמר 'נכסים שיש להם אחריות נקנין בכסף ובשטר ובחזקה...', ובסוגיה מתוארים שני הליכי קנייה שקדמו לאלו המוזכרים במשנה, קניין חילופין וקניין בקצצה.
בעל הסוגיה מתאר קניין חילופין שהתבסס על הנאמר במגילת רות: 'וְזֹאת לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל עַל הַגְּאוּלָּה וְעַל הַתְּמוּרָה לְקַיֵּם כָּל דָּבָר שָׁלַף אִישׁ נַעֲלוֹ וְנָתַן לְרֵעֵהוּ וְזֹאת הַתְּעוּדָה בְּיִשְׂרָאֵל: וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל לְבֹעַז קְנֵה לָךְ וַיִּשְׁלֹף נַעֲלוֹ' (רות ד' ז' – ח'). מן הכתוב לא ברור מיהו השולף את נעלו, הקונה או המוכר. בנושא זה חלקו תנאים ומאוחר יותר בבבל אמוראים ראשונים.[2] המחלוקת לא נפתרה ולכן נמסר 'חזרו להיות קונים בקצצה'.
האגדה מתארת את מעשה ה'קצצה';כשאדם מכר את שדה אחוזתו היו הקרבים מביאים חביות, ממלאים אותן בקליות ובאגוזים, שוברים את החביות לפני הילדים. בזמן שהילדים ליקטו את הקליות והאגוזים, כנראה, בשמחה היו אומרים: 'נקצץ פלוני מאחוזתו'. אותו טקס היה נערך אם האדם הצליח לרכוש מחדש את אחוזתו, ואז היו הילדים אומרים: 'חזר פלוני לאחוזתו'.
שני תפקידים לאירוע המתואר:
- הטקס עצמו הוא מעשה הקניין, נותן לו תוקף.
- הוא נועד לתת פומבי לקניין הקרקע. סביר שהילדים יזכרו את האירוע, כי טקס שבו שוברים חביות מלאות כל טוב אינו שכיח, מה עוד שמאפשרים להם ללקט מזון מיוחד שאינו יומיומי. באופן זה יהיו עדים רבים גם לאחר שנים שיוכלו להעיד על הקניין.[3]
[1]קידושין פ"א מ"ה.
[2]'מי שלף תמן אמרין רב ולוי חד אמר הקונה וחד אמר המקנה ואתיין אילין פלוגוותא כאינון פלוגוותא דתני בועז נתן לגואל ר' יהודה אומר הגואל נתן לבועז' (קידושין פ"א ה"ה דף ס ע"ג עמ' 1151).
[3] ראו הפני משה על המקום.