header2

עבד נרצע – אגדה א

פ"א ה"ב דף נט ע"ד עמ' 1146

מקור תרגום
"והגישו אל הדלת". והגישו אל הדלת
יכול אפי' מוטל. יכול אפילו מוטל
ת'ל "או אל המזוזה" תלמוד לומר או אל המזוזה
מה המזוזה עומדת. מה המזוזה עומדת
אף הדלת יהא עומד. אף הדלת יהא עומד
גנאי לו גנאי למשפחתו. גנאי לו גנאי למשפחתו
תני. תני.
ר' אליעזר בן יעקב או'. רבי אליעזר בן יעקב אומר
ולמה אל הדלת. ולמה אל הדלת
שעל ידי דלת יצאו מעבדות לחירות. שעל ידי דלת יצאו מעבדות לחירות

 

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

כעין סוגיה

 

דיון קצר באגדה

המשנה[1] עוסקת בדרכי קניית עבד עברי ושחרורו; עבד עברי שאמר לאדונו:'...לֹא אֵצֵא מֵעִמָּךְ (דברים ט"ו ט"ז) ונימק דבריו בכך שאוהב הוא את אדונו וביתו, על האדון לרצוע את אוזנו כפי שנאמר: 'וְלָקַחְתָּ אֶת הַמַּרְצֵעַ וְנָתַתָּה בְאָזְנוֹ וּבַדֶּלֶת וְהָיָה לְךָ עֶבֶד עוֹלָם'. (שם פס' י"ז). עבד זה מכונה 'עבד נרצע'. בתורה מתואר הליך קניית עבד עולם 'וְהִגִּישׁוֹ אֲדֹנָיו אֶל הָאֱלֹהִים וְהִגִּישׁוֹ אֶל הַדֶּלֶת אוֹ אֶל הַמְּזוּזָה וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת אָזְנוֹ בַּמַּרְצֵעַ וַעֲבָדוֹ לְעֹלָם' (שמות כ"א ו').

בעל האגדה בנה דבריו במבנה של סוגיה:

שאלה – האם הדלת שאליה האדון מגיש את עבדו, יכולה להיות מוטלת על הקרקע?

תשובה – על הדלת לעמוד ולא להיות מוטלת על הקרקע. התשובה נשענת על הנזכר בהמשך הפסוק 'וְהִגִּישׁוֹ ... אֶל הַמְּזוּזָה'. משקוף הדלת, היינו המזוזה, עומד, מכאן מובן שגם על הדלת לעמוד.

שאלה נוספת שלא נשאלה, אך היא מובנת משתי התשובות שניתנו עליה – מדוע אל הדלת?

תשובה א – 'גנאי לו וגנאי למשפחתו'; לדעת המשיב העבד מוגש אל הדלת כדי שרציעת אוזנו תהיה בפרהסיה, תתפרסם ברבים ותהיה 'גנאי לו' כי החליט להשתעבד לעולם, ו'גנאי למשפחתו' כי לא פדתה אותו.[2]

תשובה ב – 'שעל ידי דלת יצאו מעבדות לחרות'; התשובה הובאה בשם רבי אליעזר בן יעקב שלדבריו יציאת בני ישראל מעבדות לחירות החלה ביום בו משחו את המזוזות בדם.[3] מכאן שרציעת האוזן אל משקוף הדלת אולי תביא את האדם שבחר להיות עבד לחרטה, והוא יחזור בו מהחלטתו, ואם לאו, הדלת תשמש מעין תוכחה לאדם שבחר להיות עבד.[4]



[1] קידושין פ"א מ"ב: 'עבד עברי נקנה בכסף ובשטר וקונה את עצמו בשנים וביובל ובגרעון כסף יתירה עליו אמה העבריה שקונה את עצמה בסימנין הנרצע נקנה ברציעה וקונה את עצמו ביובל ובמיתת האדון'.

[2] קרבן העדה על הדף.

[3] שמות י"ב כ"ב – כ"ד) 'וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר:

וְעָבַר יְהֹוָה לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם וְרָאָה אֶת הַדָּם עַל הַמַּשְׁקוֹף וְעַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וּפָסַח יְהֹוָה עַל הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף: וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחָק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם'.

[4] הפני  משה על הדף.