header2

רבן יוחנן בן זכאי היה אומר לספרו

פ"ג הי"א (ה"ט בכ"י ליידן) דף סז ע"א עמ' 723

מקור תרגום
רבן יוחנן בן זכיי כד הוה בעי ייחות מיטרא רבן יוחנן בן זכיי כשהיה רוצה (ש)ירד גשם
הוה אמ' לספריה. היה אומר לספרו
קום לך קומי היכלא. עמוד לך לפני ההיכל
בגין דר' בעי מספרא ולית בחייליה מצטער. בגין שרבי רוצה להסתפר ואין בכוחו מצטער
מיד הוה מטרא נחית. מיד היה גשם יורד

 

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

רבנו חננאל על בבלי תענית כה ע"ב

 

סוגה

אנקדוטה

 

עיון קצר באגדה

נאמר במשנה:[1] '... אסורין במלאכה וברחיצה ובסיכה ובנעילת סנדל...'. איסורים אלו חלים מתענית הציבור השביעית בעת עצירת הגשמים, והן גם אסורות על אבלים. מכך משתמע כי אף שלא הוזכרה במפורש תספורת של שיער הראש והזקן, הרי זו אסורה.

מסופר כי בעת עצירת גשמים, כשרצה רבן יוחנן בן זכאי שירד גשם, נהג לשלוח את סַפָּרוֹ לעמוד לפני ההיכל ולומר 'בגין דרבי בעי מספרא ולית בחייליה מצטער'. יש מקום לשאול מדוע שלח את הסַפָּר ולא התייצב בעצמו לפני המקדש או בתוכו, וכמו כן האם ראוי שהרצון להסתפר יהיה מרכזי בבקשה לגשם.

בעל קרבן העדה מסביר כי רבן יוחנן בן זכאי שלח את סַפָּרוֹ כיוון שלא ראוי כי תלמיד חכם יופיע בציבור כשזקנו ושערו אינם מסודרים.[2] בעל עלי תמר מפרש כי הייתה זו שיחת חולין בין רבן יוחנן בן זכאי לבין סַפָּרוֹ, והוא שלחו לעמוד לפני ההיכל בבדיחות דעת, אלא שהספר עשה זאת ברצינות רבה.[3] ואפשר כי שלח את סַפָּרוֹ כדי שיראה הציבור את צערו, יצטער  ויתפלל ביתר תוקף.

באשר לשאלה אם עניין התספורת ראוי שיהא מרכזי בבקשה לגשם, מפרש בעל עלי תמר רבן יוחנן בן זכאי היה כהן ואסור היה לו לעמוד לפני ההיכל פרוע ראש.[4]

מכל מקום מעשה הסַפָּר אמור לגאול את רבן יוחנן בן זכאי מצערו, והתברר שדבריו גרמו לכך שמיד ירד גשם, מכאן שלא סבלו של הציבור וצערו הורידו גשם, אלא צער היחיד, צערו של רבן יוחנן בן זכאי, הוא שהביא לגמר הבצורת, ההצלה הייתה בזכותו.[5]


[1]תענית פ"א מ"ו.

[2]בעל קרבן העדה  (ד"ה כד הוה וכו') מפרש כך באומרו 'וזהו העדר כבוד לרבן יוחנן בן זכאי'. בעל שיירי קרבן מזכיר את פירושו של בעל יפה מראה כי בזמן שהספר מצוי לפני המקדש, אין הוא משמש את רבן יוחנן בן זכאי, והדבר יצער את הציבור. לדעתו זהו פירוש דחוק.

[3]עלי תמר על הדף ד"ה כד הוה בעי ייחות מיטרא וכו'.

[4]'...דכהן הדיוט מסתפר אחד לשלושים וא"כ הרי הרגל נעשה טבע ולא היה בכוחו משום כן לעמוד בלי תספורת זמן ארוך. וזה שלא הלך בעצמו לעמוד לפני ההיכל, משום דפרועי ראש אסורים לעמוד לפני ההיכל, ופרוע ראש היינו שעברו עליו שלושים יום בלי תספורת...' (עלי תמר על הדף ד"ה בגין דרבי בעי וכו').   

[5]קשה להתעלם מאזכור דברי חכמים ' מהו ונמלט בבר כפיך. בברירות כפיך. בזכות מצוות ומעשים טובים שהיו בידך מראשיתך'.ראו כאן באתר את האגדה כבן שהוא מתחטא על אביו והוא עושה לו רצונו פ"ג ה"י (ה"ח בכ"י ליידן) דף סז ע"א עמ' 722 – 723