header2

כבד את רופאך טרם תזדקק לו

פ"ג ה"ו (ה"ה בכ"י ליידן) דף סו ע"ד עמ' 721

מקור תרגום
אמ' ר'  לעזר. אמר רבי לעזר
אוקיר לאסייך עד דלא תצטריך ליה. הוֹקֵר (כַּבֵּד) את רופאך לפני שתצטרך לו
מה טע'. מה הטעם
"היערך שועך לא בצר וכל מאמצי כח". היערך שועך לא בצר וכל מאמצי כח
ר' יוחנן ר' שמעון בן לקיש רבי יוחנן רבי שמעון בן לקיש
ר' יוחנן אמר. רבי יוחנן אמר
אם סדרתה תפילה [לא יהא לך צרי עין מלמעלה, אלא הכל יהו מאמצין כחך. אם סדרת תפילה לא יהא לך צרי עין מלמעלה, אלא הכל יהיו מאמצין כחך
[שנ'1] "וכל מאמצי כח". שנאמר וכל מאמצי כח
ור' שמעון בן לקיש אמ'. ורבי שמעון בן לקיש אמר
אם סדרתה תפילה לא תהא מיצר פיך. אם סדרת תפילה לא תהא מיצר פיך
אלא "הרחב פיך ואמלאהו". אלא הרחב פיך ואמלאהו

 

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

במשנה[1] מפורטת צרות שעליהן יש להתענות ולהתריע,  ובאגדה מובאת מימרה ומדרשים המציגים את התפילה כדרך למנוע מראש את בוא הצרות.

האגדה נפתחת במימרות של רבי לעזר[2] 'אוקיר לאסייך עד דלא תצטריך ליה' שמשמעה הוא כי יש להוקיר, היינו לכבד, את הרופא טרם שנצרכים לו. בעל האגדה שואל: 'מה טעמא' ומשיב במדרש פסוק שלא כפשוט: 'הֲיַעֲרֹךְ שׁוּעֲךָ לֹא בְצָר וְכֹל מַאֲמַצֵּי כֹחַ' (איוב ל"ו י"ט). את המילה 'שׁוּעֲךָ' דרש כ'שַׁוְעָה', שמובנה הרגיל הוא קריאה לעזרה, ומובנה בתפילה הוא תחנון.[3] נמצא כי כל העורך תחינתו לפני  הצרה, האל מאמץ כוחו – תפילתו ומונע את בוא המגפה.[4]

בהמשך הובאו שתי דרשות נוספות לפסוק 'הֲיַעֲרֹךְ שׁוּעֲךָ לֹא בְצָר וְכֹל מַאֲמַצֵּי כֹחַ'.

א.     רבי יוחנן למד מהפסוק כי אם האדם סידר תפילתו כראוי, היינו, אם ערך אותה כראוי,[5] לא יהיו לו צרי עין ומקטרגים מלפני האל, אלא הכל יהיו מאמצים את כוחו ומלמדים עליו זכות, כפי שנלמד מסיומו של הפסוק 'וְכֹל מַאֲמַצֵּי כֹחַ'. [6]

ב.     רבי שמעון בן לקיש מסיק מהפסוק כי אם האדם סידר תפילתו כראוי, אם ערך אותה כראוי,[7] לא יהיה ל צורך להצר את פיו,[8] משמע להגביל את בקשותיו מהאל, אלא יהיה ביכולתו לבקש כל צרכיו כפי שנלמד מהפסוק '... הַרְחֶב פִּיךָ וַאֲמַלְאֵהוּ' (תהילים פ"א י"א).[9]

מהצמדת דרשותיהם של רבי יוחנן וריש לקיש לדרשתו של רבי לעזר ניתן להסיק כי יש בה בתפילה כדי להציל מ'מכה'; רבי לעזר מצא את קביעותה של התפילה טרם בוא הצרה ככלי יעיל למניעתה, ולעומתו סבורים רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש שיש בתפילה, ללא קשר לזמנה, משום מניעת 'מכה'.

 



[1]תענית פ"ג מ"ה.

[2]הוא רבי אלעזר בן רבי יוסי.

[3]בן יהודה (כרך יד), ערך 'שועה', עמ' 6980.

[4]בבבלי למד רבי אלעזר מהפסוק ש'לעולם יקדים אדם תפלה לצרה, שאילמלא (לא) הקדים אברהם תפלה לצרה בין בית אל ובין העי לא נשתייר משונאיהן של ישראל שריד ופליט'. (בבליסנהדרין מד ע"ב).

[5]בעל עלי תמר (על הדף) מפרש: 'כי אם סדרת התפלה טרם שאתה מתפלל לא תהיה תפלתך בשיבוש ובגמגום ובמרוצה בלי כוונה, אלא תהיה תפלתך תפלה זכה נובעת מלב לפה'.

[6]ראו קרבן העדה על הדף.

[7]בעל קרבן העדה פירש כי אדם שלא מסדר תפילתו, כלומר לא עורך אותה מראש הוא מאריך בתפילתו ומתבלבל. בעל עלי תמר (על הדף) מפרש: 'אם סדרת תפלה לא תהא מיצר פיך בדקדוק התפלה אלא תתפלל כהלכה, וכמ"ש הרמב"ם בהלכות ק"ש פ"ב ה"ט, כיצד ידקדק, ישמור שלא ירפה החזק ולא יחזיק הרפה ולא יניח הנד ולא יניד הנח ולא תחבר הנפרדים ותתן ריוח בין הדבקים, ואז לא תהיה התפלה בחצי הפה אלא במלא הפה, בדקדוק ובהגיון מפורש ומבואר בלי גמגום'.

[8]לימוד זה, יש להניח נדרש מהמילים לֹ֣א בְצָ֑ר שבפסוק.

[9]קרבן העדה (על הדף): 'לא תתפלל תפלה קצרה אלא הרחב פיך לשאול כל צרכך בביאור יפה'.