header2

ארבע סיבות לירידת גשמים מלמעלה

פ"ג ה"ג דף סו ע"ג עמ' 719

מקור תרגום
מפני ארבעה דברים יורדין מלמעלן. מפני ארבעה דברים יורדים מלמעלה
מפני בעלי זרוע. מפני בעלי זרוע
ומפני טללים הרעים. ומפני טללים הרעים
ושיהא העליון שותה כנמוך. ושיהא העליון שותה כנמוך
ושיהו הכל תולין עיניהם אל השמים. ושיהיו הכל תולין עיניהם אל השמים

 

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

בראשית רבה (מהד' תיאודור-אלבק) בראשית פרשה יג ד"ה (ו) ואד יעלה עמ' 119 (בשינויים)

קהלת רבה פרשה א ב

מדרש תהלים (שוחר טוב) (מהד' בובר) מזמור כד ה

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

רבינו חננאל תענית כא ע"א

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

המשנה עוסקת בהמטרת גשם, היינו מים היורדים מהשמים,.ועל האגדה מנה ארבע סיבות בגללן בחר האל לבסס את קיום עולמו דווקא על הגשמים היורדים מהשמים ולא על מי התהום או על הטל:

א.     'מפני בעלי זרוע' – אנשים אלימים אינם יכולים לשלוט במקור המים ולהטותו לטובתם, אם הגשמים יורדים מהשמים. נמצא כי הגשם תורם לשוויון בין בני האדם. 

ב.     'מפני טללים הרעים' – האדים העולים מהטל עלולים להעכיר את האוויר, ואילו ירידת הגשם מהשמים יש בה בכדי לזכך את האוויר. נמצא כי הגשם תורם לאיכות הסביבה בעולם.

ג.      'שיהיה העליון שותה כנמוך' – טבעם של המים לזרום למקומות הנמוכים, וירידת הגשם מהשמים מאפשרת גם למקומות הגבוהים ליהנות מהמים. נמצא כי הגשם מאפשר שוויון בין המקומות השונים על פני האדמה.

ד.     'ושיהו הכל תולין עיניהם אל השמים' – ירידת הגשמים תלויה ברצון האל, ויש במעשה האדם כדי להשפיע על רצון האל ומעשיו. נמצא כי האל בקיום עולמו ובהורדת גשם העמיד גם דרך לקיומו של עולם מתוקן.