header2

מי שענה את דוד ואת שלמה בנו בירושלים הוא יענה אתכם – אגדה ג

פ"ב ה"ט (בכ"י ליידן ה"ד) דף סה ע"ד עמ' 716

מקור תרגום
אמ' ר' אבהו. אמר רבי אבהו
כת' "בקראי עניני אלהי צדקי בצר: הרחבת לי". כתוב בקראי עניני אלהי צדקי בצר הרחבת לי
אמ' דוד לפני הקב'ה. אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא
רבון העולמים. כל צרה שהייתי נכנס לה אתה הייתה מרחיבה לי. רבון העולמים כל צרה שהייתי נכנס לה אתה הייתה מרחיבה לי
נכנסתי לצרתה שלבת-שבע ונתת לי את שלמה . נכנסתי לצרתה של בת שבע ונתת לי את שלמה
נכנסתי לצרתן של: יש' ונתת לי את בית המקדש. נכנסתי לצרתן של ישראל ונתת לי את בית המקדש
<< הדא היא דכתיב "ויאמר דויד זה הוא בית י'י האלוה'ים וזה מזבח לעולה לישראל"ג4>> זה הוא שכתוב "ויאמר דויד זה הוא בית י'י האלוהים וזה מזבח לעולה לישראל"

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 178

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה, מדרש

 

עיון קצר באגדה

אגדה זו היא הובאה כיוון שבאגדה הקודמת הוזכר חטאו של דוד כשרצה לקיים מפקד כדי לספור את מניינם של ישראל, ובאגדה זו הובא מדרש על עניין זה.

רבי אבהו ציטט את תפילת דוד לאל 'בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי' (תהילים ד' ב'). כפשוטו דוד אמר שכל פעם בהיותו בצרה הוא קרא לאל, והאל שמע תפילתו והושיעו,[1] אולם רבי אבהו הרחיב ופירט את תפילתו בהקשר לשני מקרים:

א.     הצרה שנכנס אליה בשל מעשה בת שבע, אך האל הוציאו מהצרה ונתן לו שלמה יורשו, ממשיך שלשלת המלוכה.[2]

ב.     דוד הכניס עצמו 'לצרתן של ישראל'. המספר אינו מבאר מהי הצרה, אך מההקשר ניתן להבין שמדובר בניסיונו למנות את העם, ובמעשהו הביא על העם מגפה קשה.[3] מצרה זו רווח לו כשהאל נתן לו את הזכות הגדולה לקנות את גורן ארונה, המקום שעליו ייבנה המקדש.[4]

האגדה אינה קשורה באופן ישיר לתעניות ציבור על הגשם ולברכות שמוסיפים בהן לתפילת העמידה, אולם היא קשורה לכך בעקיפין, כי מתוארת בה הישועה שהביא האל לדוד שאמר: 'בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי', וסביר שעורך הסוגיה שילב את האגדה בהקשר לתעניות, כדי לרמוז שכך יקרה גם לעם. הוא מצוי בצרה, הוא מתענה ומתפלל לעזרת האל, והאל יושעו כפי שהושיע את דוד.



[1] בפסוק ישנו ניגוד בין 'צרה' שיוצרת תחושה של הליכה בדרך צרה, ובין 'הרחיב' כביכול הדרך נעשתה רחבה, ובהשאלה הייתה רווחה, האדם נושע. וראו עלי תמר על המקום.

[2]  לפי הטקסט באגדה דוד לא ביקש סליחה מהאל. יתכן ובעל האגדה סומך על ידיעת הקורא את הכתוב במקרא. עלי תמר מפרש כי בקשת דוד הייתה לא עליו אלא על בת שבע הסובלת. הוא גם מסביר כי לפנינו השקפת עולם, לפיה לעיתים הצרה אינה רעה כי היא מביאה לטוב. אין להיכנס לתסכול ולייאוש בגללה.

[3] ראו שמואל ב  כ"ד א' – י'.

[4] בשרידי הירושלמי מובא פסוק מדברי הימים לפיו בנה דוד את בית המקדש, 'וַיֹּאמֶר דָּוִיד זֶה הוּא בֵּית יְהֹוָה הָאֱלֹהִים וְזֶה מִּזְבֵּחַ לְעֹלָה לְיִשְׂרָאֵל' (דברי הימים א כ"ב א'), וראו גם בהמשך הפרק.