מי שענה את דוד ואת שלמה בנו בירושלים הוא יענה אתכם – אגדה ב פ"ב ה"ט (בכ"י ליידן ה"ד) דף סה ע"ד עמ' 716 |
|
מקור | תרגום |
"על השביעית". | על השביעית |
משום סומכוס אמרו. | משמו של סומכוס אמרו |
ברוך משפיל רמים. | ברוך משפיל רמים |
ניחא שלמה. | נוח (להבין) שלמה |
דכת' ביה "בנה בניתי בית זבול לך ". | שכתוב עליו בנה בניתי בית זבול לך |
דוד למה. | דוד למה |
על ידי שביקש לעמוד על מניינן שליש'. | על ידי שביקש לעמוד על מניינן של ישראל |
עדי נוסח
שרידי הירושלמי עמ' 178
מקבילות
לא נמצאו
מקצת עדי נוסח עקיפים
לא נמצאו
סוגה
מימרה
עיון קצר באגדה
האגדה קשורה למשנה[1] '...על השביעית הוא אומר מי שענה את דוד ואת שלמה בנו בירושלים הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' המרחם על הארץ'.
התנא סומכוס הציע לשנות את נוסח המשנה, ובמקום לסיים ב'המרחם על הארץ' לומר 'ברוך משפיל רמים'.[2]
בעל האגדה הסביר את משמעות הצעתו; הכוונה היא שעל הציבור לחזור בתשובה כדי שהאל אשר השפילו הוא שירים אותו.[3] לאישוש עמדתו אמר בעל האגדה שכך קרה לשלמה המלך, הוא הושפל בגלל גאוותו על שבנה את בית המקדש, כפי שמתברר מהנאמר: אָז אָמַר שְׁלֹמֹה ... בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים' (מלכים א ח' י"ב – י"ג). ודוד הושפל כיוון שביקש לספור את בני ישראל.[4]
האל השפיל את דוד ושלמה, ומצבם הרע הביאם לחזור בתשובה, כך גם העם אשר מבין כי עצירת הגשמים היא עונש על חטאיו, לכן הוא יחזור בתשובה ויברך את האל.
[1] פ"ב מ"ד.
[2] ראו הסברו של רבי חננאל בבלי תענית יז ע"א.
[3] ראו קורבן העדה על המקום, ובהרחבה את הסברו בשיירי הקורבן.
[4] ראו שם, שם.