header2

מי שענה את יהושע בגלגל הוא יענה אתכם – אגדה א

פ"ב ה"ו (בכ"י ליידן ה"ד) דף סה ע"ד עמ' 715 – 716

מקור תרגום
ר' שמעון בן לקיש בשם ר' ינאי. רבי שמעון בן לקיש בשם רבי ינאי
שיתף הקב'ה שמו הגדול ביש'. שיתף הקדוש ברוך הוא שמו הגדול בישראל
למלך שהיה לו מפתח שלפלמנטרין קטנה. למלך שהיה לו מפתח של קופסת תכשיטים[1] קטנה
אמ' המלך. אמר המלך
אם אני מניחה כמות שהיא אבידה היא. אם אני מניחה כמות שהיא אבידה היא
אלא הריני עושה לה שלשלת. אלא הריני עושה לה שלשלת
שאם אבדה. שאם אבדה
השלשלת תהא מוכחת עליה. השלשלת תהא מוכחת עליה
כך אמ' הקב'ה. כך אמר הקדוש ברוך הוא
אם מניח אני את יש' כמות שהם נבלעין הן בין האומות. אם מניח אני את ישראל כמות שהם נבלעין הן בין האומות.
אלא הרי אני משתף שמי (עמהן) הגדול בהם והן חיים.

אלא הרי אני משתף שמי הגדול בהם

והן חיים

מה טע'. מה טעמא
"וישמעו הכנעני וכל יושבי הארץ ונסבו עלינו והכריתו את שמינו מן הארץ ומה תעשה לשמך הגדול". וישמעו הכנעני וכל יושבי הארץ ונסבו עלינו והכריתו את שמינו מן הארץ ומה תעשה לשמך הגדול
שהוא משותף בנו. שהוא משותף בנו
[מיד] "ויאמר י'י אל יהושע קום לך". מיד ויאמר י'י אל יהושע קום לך
קם לך ההוא דאדכרת. קם לך זה שהזכרת

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 177

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה, משל, מדרש

 

עיון קצר באגדה

המשנה קובעת כי בשבע התעניות האחרונות מוסיפים לתפילת העמידה שש ברכות נוספות.[2] התוספת השלישית היא 'מי שענה את יהושע בגלגל הוא יענה אתכם וישמע קול צעקתכם היום הזה ברוך אתה ה' שומע תרועה'.[3] התרועה מוזכרת כי יהושע תקע בשופרות לפני כיבוש יריחו.[4] כיוון שהברכה הנוספת מזכירה את יהושע, מספרת האגדה על עזרת האל לו במלחמות כיבוש הארץ. הרקע לסיפור האגדה הוא ניצחון יהושע במלחמתו על יריחו וכישלונו הראשון במלחמתו על העי.[5] 

האגדה בנויה ממימרה, משל המבאר אותה ומדרש המאשש את הקשר ביניהם. אפשר שרבי ינאי אמר את שלושתם, ואפשר כי יש כאן מעשה עריכה.

האגדה נפתחת במימרתו של ריש לקיש בשם רבי ינאי כי האל שיתף עצמו עם ישראל. הביטוי לכך ניתן בהזכרת שם האל בשמו של ישראל.

הרישא של השם 'ישראל' ניתן להבנה בשני אופנים:

-        'ישר' – בספר יהושע כי רק לאחר שנסגרה פרשת עכן בן זבדי שמעל בחרם, ניצח העם בקרב וכבש את העי, ומכאן מובן כי רק כשהעם הולך ביושר ולא במרמה האל נמצא בעזרתו. 

-        'ישר' – מתקשר למאבק יעקב במלאך האלוהים שבעקבותיו שינה המלאך את שם יעקב ואמר '...כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל' (בראשית ל"ב כ"ט).

שתי האפשרויות מובילות לאותה הבנה, הצירוף של 'ישר' עם ה'אל' מבטא שותפות המבטיחה הצלחה כנגד האויבים.

בהמשך האגדה מובא משל הממחיש את הקשר בין העם לאל; משל למלך[6] השומר על מפתח לקופסת תכשיטים קטנה שיש בה אוצר חשוב ביותר.לקופסה מפתח קטן שעלול להיעלם, דבר שימנע אפשרות לחשוף את האוצר המצוי בקופסה. כדי לשמור על המפתח חיבר אותו המלך לשרשרת, כך שבעזרת השרשרת הוא לא יאבד.

הנמשל: האל הוא המלך, הקופסה ואוצרה הם ישראל, והשרשרת היא שמו של האל בשמו של עם ישראל. האל יודע כי בלי השרשרת עם ישראל ייעלם בין עמי כנען, יתבולל ולא יהיה הוא, אך בעזרת שיתוף שם האל בשמו של העם, העם לא יאבד, הוא יחיה.

דברי יהושע לאחר כשלון ישראל במלחמה הראשונה על העי ותשובת האל לו[7] משמשים את בעל האגדה לאישוש הקשר בין העם לאל, לכך שהעם לא יאבד, והאל יהיה בעזרו, וכמו כן

גדולתו תהיה בניצחון ישראל.[8]

בעקבות כשלון המערכה הראשונה על העי פנה יהושע אל האל ואמר: 'וְיִשְׁמְעוּ הַכְּנַעֲנִי וְכֹל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְנָסַבּוּ עָלֵינוּ וְהִכְרִיתוּ אֶת שְׁמֵנוּ מִן הָאָרֶץ וּמַה תַּעֲשֵׂה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל' (יהושע ז' ט'), כלומר הכישלון יגרום לכנעני וכל שאר העממים להילחם בישראל ולהכריתו. היעלמות ישראל היא גם היעלמות 'שִׁמְךָ הַגָּדוֹל', היינו שמו של האל. בתשובה מצווה האל על יהושע: 'קֻם לָךְ' (פס' י'), ובאגדה מובן שהאל קורא לו לצאת למלחמה ללא חשש, כי העובדה שהזכיר את העם ואת שם האל הכרוכים יחדיו (כמו השרשרת במשל), נמצאים יחדיו תמיד, ולכן בעזרת האל ינצחו.[9]

אין אפשרות להעלים את העם כי האל מצוי בו כחלק בלתי נפרד ממנו, גם כאשר נדמה שהקשר ניתק, הוא קיים.



[1]סוקולוף, ערך 'פלמנטרין', עמ' 436.

[2]תענית פ"ב משניות א' – ב'.

[3]שם, שם, ד'

[4]  ראה ידיד נפש על המקום. הברכה הנוספת נאמרת לאחר הברכה "תקע בשופר גדול"

[5]יהושע פרקים ו' – ז'.

[6]על משל המלך בספרות חכמים ראו שטרן דוד, המשל במדרש, עמ' 30 – 34.

[7]ראו יהושע פרק ז'.

[8]במקרא יהושע חושש מהשמדת העם, אך המדרש חושש מהשמדה רוחנית, מהתבוללות בעמי כנען.

[9]האגדה מסתיימת בהבטחה זו, בעוד שבמקרא האל תובע לנקות את החטא, ורק לאחריו יעמוד לימין העם. קטיעה זו מלמדת כי לדעת בעל האגדה האל יעמוד לימין ישראל תמיד.