header2

את נזכר להם עקידתו של יצחק אביהם ומתמלא עליהם רחמים - אגדה א

פ"ב ה"ד דף סה ע"ד עמ' 715

מקור תרגום
מה כת' בתריה. מה כתוב אחריו
"וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחר" וגו'. וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחר וגו'
מהו "אחר". מהו אחר
אמ' ר' יודה ביר' סימון. אמר רבי יודה בן רבי סימון
<<אמר הקב'ה לאבינו אברהם. אבר42.>>.           --------
אחר כל הדורות עתידין בניך ליאחז בעונות ולהסתבך בצרות אחר כל הדורות עתידין בניך ליאחז בעונות ולהסתבך בצרות
וסופן להיגאל (בשופר) [בקרניו] שלאיל הזה. וסופן להיגאל בקרניו של איל הזה
[שנ'] "וי'י אלהים בשופר יתקע והלך בסערות תימן". שנאמר וי'י אלהים בשופר יתקע והלך בסערות תימן

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 176 (בשינויים)

 

מקבילות

ויקרא רבה  (מהד' מרגליות) פרשה כט סעיף ט עמ' תרפג –תרפד (בשינויים)

בראשית רבה (מהד' תיאודור אלבק) פרשה נו סעיף ו עמ' 607 (בשינויים)

תנחומא וירא פרשה כ"ג (בשינויים)

תנחומא (מהד' בובר) וירא פרשה מ"ו (בשינויים)

שוחר טוב כא א (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור ומדרש

 

עיון קצר באגדה

הביטוי 'מה כתיב בתריה' הוא שפותח באופן חריג את האגדה; הביטוי מצביע על רצף במקור המקראי המצוי באגדה הקודמת, ולכאורה אגדה זו היא המשכה, אך במקרה זה נראה לנו שהביטוי מעיד על כך שהעורך מצא לנכון להפריד בין שתי אגדות.

האגדה מרחיבה את הסיפור המקראי על פעילותו של אברהם כפי שמתוארת בפסוק 'וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת  הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ' (בראשית כ"ב י"ג). אברהם ראה את האייל, מחליט כי הוא התחליף לבנו והקריב אותו עולה לאל.

בעל האגדה שאל מה פירוש המילה 'אַחַר', שכן המילה אינה ברורה בהקשרה במשפט, וכתשובה הובאו דברי רבי יהודה בן רבי סימון שדרש את המשך הכתוב באגדה כדברי האל. לפי המדרש לא מדובר באותו האירוע שהתרחש במעמד העקידה, אלא נרמז ש'אַחַר' דורות רבים, דורות שבהם יסתבכו בניו של אברהם בצרות בגלל העוונות, אז השופר, קרנו של האיל, יזעיק את האל לעזרת בניו, או יפרסם את בואו של האל לעזרת העם. האיל שהיה תחליף ליצחק, קרניו יכריזו בעתיד על הצלת עמו של אברהם.[1]

הדרשן הביא כחיזוק לדבריו את נבואת זכריה 'וַיהֹוָה עֲלֵיהֶם יֵרָאֶה וְיָצָא כַבָּרָק חִצּוֹ וַאדֹנָי יְהֹוִה בַּשּׁוֹפָר יִתְקָע וְהָלַךְ בְּסַעֲרוֹת תֵּימָן' (פרק ט' י"ד). ולפי הפסוק אכן 'בַּשּׁוֹפָר יִתְקָע' כשיבוא האל, והוא 'יֵרָאֶה וְיָצָא כַבָּרָק חִצּוֹ' בבואו להציל את עמו.[2]


[1] הדברים נשענים גם על דברי המלאך שהופיע לאחר העקידה: 'וַיִּקְרָא מַלְאַךְ יְהֹוָה אֶל אַבְרָהָם שֵׁנִית מִן הַשָּׁמָיִם: וַיֹּאמֶר בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם יְהֹוָה כִּי יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידֶךָ: כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו: וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי' (בראשית כ"ב ט"ו – י"ח). 

[2] המדרש רחוק מפשוטו של פסוק.