ארך אפיים הוא האל – אגדה ב פ"ב ה"א דף סה ע"ב עמ' 713 |
|
מקור | תרגום |
אמ' ר' חנינה. | אמר רבי חנינה |
מאן דאמ' דרחמנא ותרן | מי שאמר שהקב'ה ותרן |
יתוותרון בני מעוי. | יתנתקו בני מעיו |
אלא מאריך רוחיה וגבי דידיה. | אלא מאריך רוחו וגובה (את) שלו |
עדי נוסח
לא נמצאו
מקבילות
ירושלמי שקלים פ"ה ה"א דף מח ע"ד עמ' 619
ירושלמי ביצה פ"ג ה"ח דף סב ע"ב עמ' 695
בבלי בבא קמא נ ע"א (מקבילה חלקית ובשינויים)
פסיקתא דרב כהנא (מהד' מנדלבוים) פיסקא כד – שובה עמ' 363
מקצת עדי נוסח עקיפים
מימרה
סוגה
מדרש
עיון קצר באגדה
במשנה[1] נאמר כי בתענית על עצירת גשמים כשיוצאים לרחובה של עיר זקן אומר לציבור דברי כיבושין, ומשלב בדבריו את הפסוק 'וְקִרְעוּ לְבַבְכֶם וְאַל בִּגְדֵיכֶם וְשׁוּבוּ אֶל יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם כִּי חַנּוּן וְרַחוּם הוּא אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה' (יואל ב' י"ג). בסוגיה מובאים על פסוק זה מספר מדרשים,המתמקדים במושג 'ארך אפיים' ובאגדה זו אחד מהם.
לדברי רבי חנינא, כל האומר כי האל מוותר או סולח לאדם על עבירותיו, יֵעָנֵשׁ ובני מעיו יתנתקו. העונש יינתן כי האל אינו סולח, אך האל הוּא 'אֶרֶךְ אַפַּיִם', הוא מאריך את רוחו, ומחכה שהאדם ישוב מדרכו הרעה. אם לא ישוב, האל יִגְבֶּה את שלו, כלומר, יעניש אותו.
ניתן להבחין במימרה הקצרה שימוש במצלול; שתי המילים 'וותרן' ו'יתוותרון' דומות בצלילן אך מנוגדות במשמעותן.
המסר במימרת רבי חנינא הוא שסליחת האל מגיעה רק עם חזרה בתשובה.
[1]תענית פ"ב מ"א.