header2

מוציאין את התיבה לרחובה של עיר – אגדה א

פ"ב ה"א דף סה ע"א עמ' 711

מקור תרגום
אמ' ר חייה בר בא. אמר רבי חייה בר בא
ולמה מוציאין את התיבה לרחובה שלעיר. ולמה מוציאין את התיבה לרחובה של עיר
לומר. כלי אחד שלחמדה שהיה לנו לומר כלי אחד של חמדה שהיה לנו
גרמו עונותינו שיתבזה. גרמו עונותינו שיתבזה
ר' חונה רבה דציפורין אמ'. רבי חונה רבה דציפורין אמר
אבותינו חיפו אותו זהב אבותינו חיפו אותו זהב
ואנו חיפינו אותו אפר. ואנו חיפינו אותו אפר

 

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

בבלי תענית טז ע"א (בשינויים)

משנת רבי אליעזר פרשה טו עמ' 287 (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

המשנה[1] עוסקת בתפילה בתעניות האחרונות[2] שחכמים גוזרים על הציבור בעת עצירת גשמים, ומפורטים בה מעשים הנלווים לצום ולתפילה, אחד מהם הוא הוצאת התיבה שספר תורה מונח בה[3] לרחובה של עיר.

רבי חייה בר בא שואל לסיבה של הוצאת התיבה לרחוב, והוא אף עונה עליה, וכנראה, מסתמך על מסכת אבות. [4] ישראל קיבלו את התורה המכונה 'כלי של חמדה', כלי יקר ערך שכולם חומדים אותו, והם נצטוו שלא לעוזבה, היינו לקיים את החוקים והמצוות.אולם לדברי רבי חייה בר בא, עוונות העם גרמו לכך שאותו 'כלי של חמדה' יתבזה בהוצאתו לרחוב. הוצאת ספר התורה לרחובה של עיר מהווה מעין פרסום של העם על עוונותיו, ולפי רש"י[5] יש בכך משום וידוי. וידוי על עוונות מעיד על חזרה בתשובה, על תיקון הדרך.

רבי חונה, רבה של העיר ציפורי, סבר כי הוצאת התיבה לרחובה של עיר באה להעיד על השוני בין הדורות הקודמים לבין בני דורו. הקודמים חיפו את ארון הברית בזהב, מעשה שעשוי להעיד על אמונתם הרבה ועל הכבוד שרחשו לתורה, ובניגוד לכך בני דורו חיפו את התיבה באפר המסמל את ירידתם המוסרית.[6] גם מעשה זה המפרסם את עוונות הדור, גורם לביזיון לעוגמת נפש[7] ולחזרה בתשובה.




[1] תענית פ"ב מ"א.

[2] לפי רמב"ם מדובר בשבע התעניות האחרונות, ראו רמב"ם הלכות תעניות פ"ג ה"ה.

[3] לדעת הפרשנים המסורתיים, הן פרשני הירושלמי הן הבבלי, ספר התורה נמצא בתיבה.

[4] משנה אבות פ"ג מי"ד: 'הוא (ר' עקיבא) היה אומר חביב אדם שנברא בצלם חבה יתירה נודעת לו שנברא בצלם שנאמר (בראשית ט) בצלם אלהים עשה את האדם חביבין ישראל שנקראו בנים למקום חבה יתירה נודעת להם שנקראו בנים למקום שנאמר (דברים י"ד) בנים אתם לה' אלהיכם חביבין ישראל שניתן להם כלי חמדה חבה יתירה נודעת להם שניתן להם כלי חמדה שבו נברא העולם שנאמר (משלי ד' ב') כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו'. וראו גם מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק לט ד"ה רבי מאיר.

[5] בבלי תענית טז ע"א ד"ה נתבזה בעוונינו.

[6] דברי רבי חונה רבה דציפורין הולמים את דברי המשנה 'ונותנין אפר מקלה על גבי התיבה...' יותר מאשר את 'מוציאין את התיבה לרחובה של עיר'. ראו יפה מראה על הדף.

[7] הפני משה על הדף.