header2

 

טל ומטר בשבועת אליהו הנביא אגדה א - פ"א ה"א דף סג ע"ד עמ' 703
מקור
תרגום
כתיב
"ויאמר אליהו התשבי מתושבי גלעד אל אחאב ויאמר אליהו התשבי מתושבי גלעד אל אחאב
חי י'י אם יש השנים האלה טל ומטר חי י'י אם יש השנים האלה טל ומטר
כי אם לפי דברי". כי אם לפי דברי (מלכים א' י"ז,1)
ר' ברכיה אמ' ר' יסה ורבנן. רבי ברכיה אמר רבי יסה וחכמים.
חד אמ' [{חד אמר}. בין על הטל ובין על המטר נשמע לו.

אחד אמר בין על הטל ובין על המטר

נשמע לו.

וחרנא אמר. על (הטל נש) המטר נשמע לו ועל הטל לא נשמע לו.

ואחר אמר. על המטר נשמע לו ועל

הטל לא נשמע לו

מאן דמר]. מי שאמר
על המטר נשמע לו ועל הטל לא נשמע לו. על המטר נשמע לו ועל הטל לא נשמע לו
מן הדא. מזה (למד)
"לך הראה אל אחאב [ואתנה מטר וגו']. לך הראה אל אחאב ואתנה מטר וגו'
ומן דמר. ומי שאמר
בין על הטל בין על המטר נשמע לו. בין על הטל בין על המטר נשמע לו
איכן הותר נדרו שלטל. היכן הותר נדרו של טל
אמ' ר' תנחומא אדרעיה. אמר רבי תנחומא אדרעיה
סברין מימר נדר שהותר מכללו הותר כולו. חושבים להגיד נדר שהותר מכללו הותר כולו

 

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי ברכות פ"ה ה"ב דף ט ע"א – ע"ב עמ' 44 – 45

משנה נדרים פ"ט מ"ו

בבלי נדרים כה ע"ב (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

ספר הלכות גדולות הלכות נדרים סימן ל"ז עמ' שדה ד"ה נדרים ס"ו

רמב"ם פירוש המשנה נדרים י"א מ"ו[1]

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

באגדה זו מבקשים ללמוד אם גזר אליהו הנביא על המטר בלבד או גם על הטל והמטר, ואם גזר על שניהם שיעצרו, מתי הותר הטל במהלך שנות הבצורת.

ראו דיון על האגדה באתר במסכת ברכות:

פ"ה ה"ב דף ט ע"א – ע"ב עמ' 44 – 45

טל ומטר בשבועת אליהו הנביא – אגדה א



[1] מוזכר רק הכלל 'נדר שהותר מכללו הותר כולו'.

טל ומטר בשבועת אליהו הנביא - אגדה א פ"א ה"א דף סג ע"ד עמ' 703

  1. טל ומטר בשבועת אליהו הנביא אגדה א - פ"א ה"א דף סג ע"ד עמ' 703