header2

תענית – משניות פרק א[1]

משנה א

מאמתי מזכירין גבורות גשמים רבי ליעזר אומר מיום טוב הראשון שלחג ורבי יהושע אומר מיום טוב האחרון אמר לו רבי יהושע הואיל ואין הגשמים אלא סימן קללה בחג למה הוא מזכיר אמר לו רבי אליעזר אף הוא אינו אומר אלא משיב הרוח ומוריד הגשם בעונתו אמרו לו אם כן לעולם יהא מזכיר

משנה ב

אין שואלים גשמים אלא סמוך לגשמים רבי יהודה אומר העובר לפני התיבה ביום טוב האחרון שלחג האחרון מזכיר והראשון אינו מזכיר ביום טוב הראשון שלפסח הראשון מזכיר והאחרון אינו מזכיר

משנה ג (במהדורת הדפוס משנה זו היא המשכה של הקודמת)

עד אמתי שואלין רבי יהודה אומר עד שיעבור הפסח רבי מאיר אומר עד שיצא ניסן שנאמר ויורד לכן גשם מורה ומלקוש בראשון

משנה ד (במהדורת הדפוס זו משנה ג)

בשלשה במרחשון שואלין את הגשמים רבן גמליאל אומר בשבעה בו חמשה עשר יום אחר החג כדי שיגיע האחרון שבישראל לנהר פרת

משנה ה (במהדורת הדפוס זו משנה ד)

הגיע שבעה עשר במרחשון ולא ירדו גשמים התחילו היחידים מתענים אוכלים ושותים משחשיכה ומותרים במלאכה וברחיצה ובסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המיטה

משנה ו (במהדורת הדפוס זו משנה ה)

הגיע ראש חדש כסלו ולא ירדו גשמים בית דין גוזרין שלש תעניות על הציבור אוכלין ושותין משחשיכה ומותרין במלאכה וברחיצה בסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המיטה(מכאן ואילך במהדורת הדפוס זו משנה ו) עברו אלו ולא נענו בית דין גוזרים עוד שלש תעניות אחרות על הציבור אוכלים ושותים מבעוד יום ואסורין במלאכה וברחיצה וביסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המיטה ונועלין את המרחצאות

משנה ז

עברו אילו ולא נענו בית דין גוזרין עוד שבע שהן שלש עשרה תעניות על הציבור ומה אלו יתרות על הראשונות שבאילו מתריעים ונועלים את החנויות ובשיני מטים עם חשיכה ובחמישי מתרין מפני כבוד השבת

משנה ח

עברו אלו ולא נענו ממעטים במשא ומתן בבנין ובנטיעה באירוסים ובנישואים ובשאלת שלום בין אדם לחברו כבני אדם נזופים לפני המקום היחידים חוזרים ומתענים עד שיצא ניסן יצא ניסן ובאו גשמי' סימן קללה שנאמר הלא קציר חטים היום אקרא אל י'י ויתן קולות ומטר וגו'

 


[1] נוסח המשניות הוא לפי כ"י קויפמן.