header2

היחס לפרנסים – אגדה א

פ"ח ה"ו (ה"ז בכ"י ליידן) דף כא ע"א עמ' 111

מקור תרגום
ר' ליעזר הוה פרנס. רבי אלעזר היה פרנס[1]
חד זמן נחית לבייתיה. פעם אחת  בא לביתו
אמ' לון. מאי עבדיתון. אמר להם מה עשיתם[2]
אמ' ליה. אתא חד סיעא ואכלון ושתון וצלו עלך. אמרו לו באה קבוצה אחת ואכלו ושתו  והתפללו עליך
אמ' לון. ליכא אגר טב. אמר להם אין שכר טוב
נחת זמן תיניין. בא פעם שנייה
אמר לון. מאי עבדיתון אמר להם מה עשיתם
אמרו ליה. אתא חד סיעא חורי ואכלון ושתון ואקלונך. אמרו לו  באה קבוצה אחת אחרת ואכלו ושתו וקללו אותך
אמ' לון כדון[3] איכא אגר טב. אמר להם עכשיו יש שכר טוב

 

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 129

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור

 

עיון קצר באגדה

הסיפור משולב בקובץ סיפורים שעניינם פרנסים, מנהיגי המקום שעוסקים בענייני הציבור ובין השאר גם ממונים על גביית צדקה וחלוקתה.

בפתיחה מסופר כי רבי אלעזר היה פרנס,[4] ובהמשך מובאות שתי אפיזודות דומות בינו לבין בני ביתו. כל פעם בחוזרו היה שואל 'מאי עבדיתון', היינו, מה עשו במשך היום, וכל פעם נענה כי הם אירחו חבורה, סביר של עניים, שאכלו ושתו. ההבדל בין שתי האפיזודות הוא שבני החבורה הראשונה בירכו את רבי אלעזר, ועל כך הגיב ואמר 'ליכא אגר טב', ולעומת זאת בני החבורה השנייה קיללו אותו, ותגובתו הייתה הפוכה, 'כדון איכא אגר טב'.

הסיפא של כל אירוע תמוה; מובן מדוע עניים שניזונו בביתו יברכוהו, ותמוה מדוע אחרים יקללוהו. תמוהה גם תגובתו; על ברכות העניים הגיב שאין בזה שכר טוב, ולהפך, דווקא על הקללות הגיב בחיוב, שעתה השכר טוב. סתם המספור ולא פתר את התמיהות שעלו מהתנהגות העניים ומתגובותיו של רבי אלעזר.

נראה לפרש כי רבי אלעזר סבר כי אל לו להקפיד אם יתבזה בידי איזשהו אדם, אדרבא כך יזכה לשכר טוב.[5]  אפשר כי סבר ששכרו יגדל אם יקבל בכנות ביקורת של הציבור עליו.[6]

כנראה, מימרת התנאים 'אם למדת תורה בשעת הריוח אל תשב לך בשעת הדחק לפי שטוב לו לאדם דבר אחד בצער ממאה בריוח'[7] הייתה ידועה. ואף כי מדובר בה בלימוד תורה, ייתכן שרבי אלעזר הרחיב את כוונתה למצוות בכלל, ולפרנס שמקדיש רבות מזמנו לציבור בפרט.

נראה שעורך הסוגיה הביא סיפור זה כדי להציג דמות ראויה של פרנס, דמות המכילה גם את ביקורת הציבור עליה.[8]


[1] סוקולוף, ערך 'פרנס', עמ' 448.

[2]הפני משה בפירושו כתב: 'מה המעשה', ולעומתו מהר"א פולדא, בן זמנו, כתב בפירושו: 'מה עשיתם'. לפי סוקולוף זו נטייה של פועל.

[3] סוקולוף, ערך 'כדון', עמ' 251.

[4] לא מובהר בסיפור במה עסק במסגרת תפקידו.

[5] הפני משה על הדף ד"ה מאי עבדיתון. ובאופן זה מפרש הגר"א.

[6] ראו עלי תמר על המקום.

[7] אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ג (ד"ה רבי דוסתאי).

[8] עם זאת מן הראוי לומר, שיש הבדל בין ביקורת לקללות.