header2

מעשה במרוני אחד

פ"ג ה"ז (ה"ו בכ"י ליידן) דף יז עמ' ד עמ' 93

מקור תרגום
אמ' ר' בון בר חייא. אמר רבי בון בר חייא
נשמעינה מן הדא. נשמע (תשובה) מזאת
אמ' להן ר' אליעזר. מעשה במרוני אחד שהיה בירושלם. אמר להם רבי אליעזר מעשה במרוני אחד שהיה בירושלים.
והיו לו מטלטלין הרבה וביקש לחלקן ([ליתנן במתנה[?). והיו לו מטלטלין הרבה וביקש לחלקן (לתת אותם במתנה)
אמרו לו. אין את יכול אלא אם כן קנית קרקע. אמרו לו. אין את יכול אלא אם כן קנית קרקע.
מה עשה. הלך וקנה סלע אחד בצד ירושלםואמ'. מה עשה. הלך וקנה סלע אחד בצד ירושליםואמר.
חצייה צפוני אני נותן לפלוני עם מאה חביות שליין. חצייה צפוני אני נותן לפלוני עם מאה חביות של יין.
חצייה דרומי אני נותן לפל' עם מאה חביות שלשמן. חצייה דרומי אני נותן לפל' עם מאה חביות של שמן.
ובא מעשה לפני חכמ' וקיימו את דבריו. ובא מעשה לפני חכמים וקיימו את דבריו.

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 113

 

מקבילות

תוספתא בבא בתרא (מהד' ליברמן) פ"י הי"ב עמ' 165 – 166

ירושלמי בבא בתרא פ"ט ה"ז דף יז ע"א עמ' 1259

בבלי קידושין כו ע"ב

בבלי בבא בתרא דף קנו ע"ב

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

תשובות הגאונים - הרכבי סימן ר

 

סוגה

סיפור

 

עיון קצר באגדה

במשנה[1] מובאת שיטתו של רבי עקיבא שאמר: 'קרקע כל שהוא חייבת בפאה ובבכורים ולכתוב עליו פרוזבול ולקנות עמו נכסים שאין להם אחריות בכסף ובשטר ובחזקה'. על קניית נכסים שאין להם אחריות, משמע מיטלטלין, אגב קרקע נשאלה בסוגיה שאלה אם הקניין יכול להתקיים במקרה שבו הקרקעות מצויות במקום אחד ואילו המיטלטלין מצויים במקום אחר.

רבי בון בר חייא.השיב וביסס דבריו על סיפור מקרה שסיפר התנא רבי אליעזר.

מרוני[2] אחד שגר בירושלים ביקש לחלק את מטלטליו במתנה. חכמים חייבו אותו לבצע את הקניין אגב קרקע ,ומסיבה זו קנה סלע אחד בירושלים. גודלו של הסלע אינו מספיק לשם הקניית כל מטלטליו עליו,[3] ואף על פי כן קיימו חכמים את קניינו.

נמצאנו למדים מברייתא זו כי ניתן להקנות מיטלטלין אגב קרקע אפילו אין הם מצויים על גבי הקרקע.



[1]. משנה פאה פ"ג מ"ו.

[2] הגרסה מרוני מצויה גם בכ"י אוקספורד, וטיקן 111 ומינכן 95. בקבלי קידושין כו ע"ב מופיע מדוני. מוצאו של המרוני יש להניח מהכפר הגלילי מירון. מדון מוזכרת בספר יהושע פרק י"א א': 'וַיְהִ֕י כִּשְׁמֹ֖עַ יָבִ֣ין מֶֽלֶךְ־חָצ֑וֹר וַיִּשְׁלַ֗ח אֶל־יוֹבָב֙ מֶ֣לֶךְ מָד֔וֹן וְאֶל־מֶ֥לֶךְ שִׁמְר֖וֹן וְאֶל־מֶ֥לֶךְ אַכְשָֽׁף'. מיקומה אינו ברור.

[3] '...סלע אחד משמע קרקע גבוה וחדוד שא"א להעמיד עליה כל אלו...' (פני משה על הדף).