header2

כיבוד אב ואם – אגדה יא

פ"א ה"א דף טו ע"ד עמ' 81

מקור מקור
ר' יונתן ור' ינאי הוו יתיבין. רבי יונתן ורבי ינאי היו יושבים
אתא חד בר נש ונשק ריגלוי דר' יונתן. בא בר נש אחד ונשק רגליו של רבי יונתן
אמ' ליה ר' ייני. אמר לו רבי ייני
מה טיבו הוה שלים [לך] מן יומוי. (על) מה (איזו) טובה (שעשית לו)(באחד) מהימים הוא משלם לך
אמ' ליה. אמר לו
חד זמן אתא קבל לי על בריה דיזוניניה אחד זמן (פעם אחת) בא וקבל לי על בנו שיזון אותו
ואמרית ליה. ואמרתי לו.
איזיל צור כנישתא עלוי ובזיתיה. לך צור (קבץ) עדה (של אנשים) עליו ובזה אותו
אמ' ליה. ולמה לא כפיתיניה. אמר לו ולמה לא כפית אותו (לזון את אביו)
אמ' ליה. וכופין ליה. אמר לו וכופים אותו?
אמ' ליה ואדיין את לזו. אמר לו ועדיין אתה (מפקפק) בזו
חזר ביה ר' יונתן וקבעה שמועה מן שמיה. חזר בו רבי יונתן וקבעה שמועה משמו
אתא ר' יעקב בר אחא ר' שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן. בא רבי יעקב בר אחא רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן
שכופין את הבן לזון את האב. שכופין את הבן לזון את האב
אמ' ר' יוסי בי ר' בון. אמר רבי יוסי בי רבי בון
הלואי הוון כל שמועתא ברירין לי הלואי היו כל השמועת ברורות לי
כהדא שכופין (ל..) את הבן לזון את האב. כזאת שכופין את הבן לזון את האב

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 103

 

מקבילות

ירושלמי קידושין פ"א ה"ז דף סא עמ' 1157

פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כג - י' הדברות פ' תליתאה

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור

 

עיון קצר באגדה

בסיומו של קובץ אגדות העוסק במצוות כיבוד הורים מצויה האגדה זו שעוסקת בחובת הבן לפרנס את אביו.

בעת שרבי יונתן ורבי ינאי ישבו יחדיו, ניגש אדם אל רבי יונתן ונישק את רגליו, מעשה המעיד על כבוד והערכה שהוא רוחש לרבי יונתן. רבי ינאי הניח כי הכבוד לרבי יונתן מתבסס על מעשה, לכן שאל לטיבו.

התברר כי אותו אדם פנה בעבר לרבי יונתן בתלונה על בנו שאינו מפרנס אותו. רבי יונתן הציע לו לאסוף עדת אנשים (בבית הכנסת) ושם לנזוף בבן בפני קהל ולביישו שיכבד את אביו ויפרנסו. ואכן, האב ביצע את הצעתו של רבי יונתן וביזוי הבן הועיל, שכן הוא החל לפרנס את אביו.

עניינו של המשך האגדה הוא בירור הלכתי על האפשרות שבית דין יכפה על הבן לזון את אביו. רבי ינאי שאל את רבי יונתן לסיבה בגללה בחר בביזוי הבן ולא בכפיית ההלכה על ידי בית דין, ורבי יונתן תמה ושאל: 'כופין ליה?'. תמיהתו של רבי יונתן מעידה שסבר כי אין ההלכה מתירה כפיה של חובת הבן לזון את אביו. על תמיהתו של רבי יונתן השיב רבי ינאי בתמיהה: 'ואדיין את לזו?', היינו, עדיין אתה מפקפק בהלכה, לפיה אם אין לאב פרנסה ולבן יש נכסים, כופים על הבן לפרנס את האב? בעל האגדה סיכם ואמר שרבי יונתן חזר בו מדעתו וקבע הלכה בשמו של רבי ינאי, שעל הבן לזון את אביו.

בעל הסוגיה צירף שתי אנקדוטות בהקשר להלכה:

אנקדוטה א

מסופר שרבי יעקב בר אחא הביא מסורת בשמו של רבי שמואל בר נחמן שהורה בשמו של רבי יונתן שכופין את הבן לזון את האב. נמצא כי מסורת המסירה של הלכה זו הפקיעה את מקומו של רבי ינאי בגיבוש הלכה זו והותירה את רבי יונתן בלבד כבעל ההלכה.

אנקדוטה ב

מסופר שרבי יוסי בר בון ייחל שכל ההלכות תהיינה ברורות והגיוניות כמו ההלכה הקובעת ש'כופין על הבן לזון את האב'.