header2

כיבוד אב ואם – אגדה ח

פ"א ה"א דף טו ע"ג עמ' 80

מקור תרגום
יש שהוא מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנם. יש שהוא מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנום
ויש שהוא כודנו בריחים ויורש גן עדן. ויש שהוא כודנו (קושרו) בריחים ויורש גן עדן
כיצד מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנם. כיצד מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנום

חד בר נש הוה מייכיל לאבוי תרנוגלין

פטימין.

בן אדם אחד היה מאכיל לאביו תרנוגלין שמנים[1]
חד זמן אמ' ליה אבוי. בזמן אחד (פעם אחת) אמר לו אביו
ברי. אילין מנן לך. בני אלו מנין לך
אמ' ליה. סבא סבא. אכול ואדיש דכלביא אכלין ומדשין. אמר לו סבא סבא אכול ושתוק שכלבים אוכלים ושותקים[2]
נמצא מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנם. נמצא מאכיל את אביו פטומות ויורש גיהנום
כיצד כודנו לריחיים ויורש גן עדן. כיצד כודנו[3] לריחיים ויורש גן עדן
חד בר נש הוה איטחין בריחיא. בן אדם אחד היה טוחן בריחיים
אתת צמות לטחונייא. באו לקבץ[4] (אנשים) לטחינה (לשליט)
אמ' ליה. אבא. עול טחון תחתיי. אמר לו אבא היכנס לטחון תחתיי
אין מטת מבזייא טב לי אנא ולא את. אם יבוא ביזיון טוב לי אני ולא אתה
אין מטות מילקי טב לי אנא ולא את. אם יבואו מלקות טוב לי אני ולא אתה
נמצא כודנו בריחים ויורש גן עדן. נמצא כודנו בריחים ויורש גן עדן

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 102

 

מקבילות

ירושלמי קידושין פ"א ה"ז דף סא ע"ב עמ' 1156

בבלי קידושין לא ע"א – ע"ב (מקבילה חלקית ובשינויים)

פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כג - י' הדברות פ' תליתאה

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה וסיפור

 

עיון קצר באגדה

המשנה מונה דברים שאדם אוכל בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא, ומצוות כיבוד הורים היא אחת מהם. האגדה מתארת כיבוד הורים לא מהעשייה להם אלא מההתייחסות אליהם.

האגדה נפתחת במימרה בעלת ניגוד מפתיע; נאמר כי יש אדם הנותן לאביו לאכול מטעמים, אבל יורש גיהנום, ולעומתו אדם אחר שגורם לאביו לעבוד עבודה פיזית קשה, לטחון בריחיים, אך הוא יורש גן עדן. הניגודים בין מעשיהם של הבנים ובין מה שיזכו בעולם הבא מובהר בסיפור המובא בסמוך למימרה.

חלקו הראשון של הסיפור מתאר אדם המאכיל את אביו תרנגולים מפוטמים, וכאשר אביו מתעניין מנין יש לו מאכל זה, הוא מכנה אותו בזלזול 'סבא, סבא', קורא לו בגסות לאכול ולשתוק ומוסיף שכלבים אוכלים ושותקים. מכאן שלמעשה הוא מתייחס לאביו כאל כלב. אדם זה יירש גיהנום, ומהמסופר עולה כי התנהגות נלוזה כלפי ההורים היא שלילית, האדם לא יזכה לעולם הבא.

חלקו השני והמנוגד של הסיפור מתאר אדם הקורא לאביו שיקשור עצמו לריחיים במקומו, ומסביר שבאו לקבץ אנשים לעבודה אצל השליט, ושם עלולים לבזות את העובדים או להלקותם, לכן עדיף לבן שהוא יתבזה או יספוג מלקות ולא אביו. אדם זה בשל ההתייחסות לאביו, בשל רצונו למנוע מאביו ביזיון או כאב, הוא יזכה ויירש גן עדן.

שני חלקי הסיפור בנויים בהקבלה; שניהם נפתחים בשאלה 'כיצד' לגבי הניגודים הבלתי מובנים, המאכיל מטעמים ויורש גיהנום, והקושר אביו לריחיים ויורש גן עדן. ומסתיימים במילה 'נמצא' ואחריה חזרה על הניגוד. כל תיאור של הניגוד בין המעשה ותוצאתו חוזר שלוש פעמים: במימרה, בפתיחת החלק הרלוונטי ובסיומו. נראה שחזרה זו באה להדגיש עד כמה ההתייחסות האישית להורה הוא החשוב והקובע במצוות כיבוד ההורים.

  



[1] סוקולוף, ערך 'פטים', עמ' 429.

[2] סוקולוף, ערך 'דשש', עמ' 157.

[3] מילה עברית שמשמעה קשר אותו.

[4] סוקולוף, ערך 'צמת', עמ' 467.