header2

כיבוד אב ואם – אגדה ז

פ"א ה"א דף טו ע"ג עמ' 80

מקור תרגום
ר' זעירא הוה מצטער ואמ'. רבי זעירא היה מצטער ואמר

הלואי היה לי אבא ואימא דאיקרינהון

דנירת גן עדן.

הלואי היה לי אבא ואימא שאכבדם (כדי) שאירש גן עדן
כד שמע אילין תרתין אולפניא אמ'. כאשר שמע אלו שתיים (ההוראות) הנלמדות אמר
בריך רחמנא דלית לי לא אבא ואימא. בריך רחמנא שאין לי לא אבא ואימא
לא כר' טרפון הוה יכילנא עביד לא כרבי טרפון הייתי יכול לעשות
ולא כר' ישמעאל הוינא מקבלה עלי. ולא כרבי ישמעאל הייתי מקבל עליי
אמר ר' אבון. פטור אני מכבוד אב ואם. אמר רבי אבון פטור אני מכבוד אב ואם
אמרו. אמרו
כד עברת ליה אימיה מית אבוי. כאשר עיברה לו (אותו) אימו מת אביו
כד ילדתיה מיתת. כאשר ילדתו מתה

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 102

 

מקבילות

ירושלמי קידושין פ"א ה"ז דף סא ע"ב עמ' 1156

פסיקתא רבתי (מהד' איש שלום) פיסקא כג - י' הדברות פ' תליתאה

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרות

 

עיון קצר באגדה

הסוגיה עוסקת במצוות כיבוד אב ואם ומובאים בה סיפורים על הדרך שבה בנים כיבדו את הוריהם. האגדה נקשרת לנושא באופן מנוגד, שכן מציגה את הקושי לקיים מצווה זו.

האגדה להלן בנויה משתי מימרות, תגובות חכמים לשני הסיפורים הקודמים:

תגובה ראשונה

רבי זעירא הצטער על כך שאינו יכול לקיים את המצווה 'כבד את אביך ואת האמך', הוא משתוקק היה לקיימה כדי לזכות בגן עדן לו הורים. אולם מששמע כיצד סייע רבי טרפון לאימו,[1] וכיצד הורו חכמים לרבי ישמעאל להיעתר לבקשת אימו,[2] הודה לאל שאין לו הורים, כיוון שלא יכול היה לכבד כך את הוריו.

תגובה שנייה

רבי אבון אומר 'פטור אני מכיבוד אב אם'; וקלא ודאי אם אמר זאת כעובדה או באנחת רווחה בשל הקושי הרב לקיים מצוות כיבוד הורים. בעל הסוגיה הסביר כי הוא פטור מקיום המצווה כיוון שאביו נפטר בהיות בבטן אימו, והיא נפטרה בלידתה אותו.[3]




[1]כיבוד אב ואם – אגדה ד פ"א ה"א דף טו ע"ג עמ' 80

[2]כיבוד אב ואם – אגדה ה פ"א ה"א דף טו ע"ג עמ' 80

[3] בעל הסוגיה בבבלי מספר כך על הורי רבי יוחנן ואביי (קידושין לא ע"ב). אין לראות את המקור בבבלי מקבילה כיוון שהשינויים מרובים.