header2

כיבוד אב ואם – אגדה ד

פ"א ה"א דף טו ע"ג עמ' 80

מקור תרגום
אמו שלר' טרפון ירדה לטייל לתוך חצירה בשבת. <<  >>. [1] אמו של רבי טרפון ירדה לטייל לתוך חצרה בשבת
והלך ר' טרפון והניח שתי ידיו תחת פרסותיה והלך רבי טרפון והניח שתי ידיו תחת כפות רגליה
והיתה מהלכת עליהן עד שהגיעה למיטתה. והיתה מהלכת עליהן עד שהגיעה למיטתה
פעם אחת חלה ונכנסו חכמי' לבקרו. פעם אחת חלה ונכנסו חכמי' לבקרו
אמרה להן. אמרה להן
התפללו על טרפון בני שהוא נוהג בי כבוד יותר מדאי. התפללו על טרפון בני שהוא נוהג בי כבוד יותר מדיי
אמרו לה. מהו עבד ליך. אמרו לה מהו עשה לך
ותניית להון עובדא. וסיפרה להם המעשה
אמרו לה. אמרו לה
אפי' עושה כן אלף אלפים אפילו עושה כן אלף אלפים
אדיין לחצי כבוד שאמרה תורה לא הגיע. עדיין לחצי כבוד שאמרה תורה לא הגיע

 

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 102

 

מקבילות

ירושלמי קידושין פ"א ה"ז דף סא ע"ב עמ' 1156

פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כג - י' הדברות פ' תליתאה ד"ה ר' חנינה חבריהון

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור

 

עיון קצר באגדה

המשנה[2] עוסקת בחלקה האחרון ב"דברים שאדם אוכל מפירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא", והמצווה הראשונה הנמנית בה היא כיבוד אב ואם. מצווה זו אף נמנית עם המצוות שאין להן שיעור. שלוש האגדות הקודמות תיארו מתן כבוד יוצא דופן של דמה בן נתינה, גוי אשקלוני, ואגדה זו פותחת קובץ אגדות שמתארות דרכם של חכמים במתן כבוד להוריהם.

חלקה הראשון של האגדה מתאר את הכבוד שהעניק רבי טרפון לאימו. כשטיילה בחצר בשבת נקרע סנדלה,[3]  בשל השבת לא ניתן לתקנו באופן מיידי לכן הניח רבי טרפון את כפות ידיו תחת כפות רגליה, כנראה, כדי שלא תיפגע מאבנים או קוצים שבחצר,.וכך הלכה עד שהגיעה למיטה.

חלקו השני של הסיפור מתרחש לאחר זמן; חכמים באו לבקרו, אפשר שהיה זה ביקור חולים, והאם ביקש שיתפללו עליו. בקשתה מובנת כדאגת אם לבנה, אלא שהיא מוסיפה ואומרת כי הוא מכבדה יותר מידיי, ואמירתה רומזת לשכר הניתן לכל המכבד את הוריו'כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ' (שמות כ' י"ב).

החכמים שואלים מה עשה, ולאחר ששמעו מגיבים ואומרים: 'אדיין לחצי כבוד שאמרה תורה לא הגיע'.

אין בדבריהם משום דחיית בקשתה, אלא תפיסה שאין גבול לכיבוד הורים, זוהי מצווה שאין לה שיעור.


 


[1] עורכי המהדורה של כ"י ליידן בהוצאת האקדמיה ללשון עברית מצאו לנכון לסמן כי חסר משפט במסורה. בעדי נוסח נוספים מופיע על סנדל שנקרע. ראו מקבילה בירושלמי קידושין "אמו של רבי טרפון ירדה לטייל לתוך חצירה בשבת ונפסק קורדייקין שלה...", ונראה כי לדעתם הנוסח בקידושין הוא התקין.

[2] פאה פ"א מ"א.

[3] כך בכל המקבילות. כאמור בהערה קודמת המשפט חסר בכ"י ליידן.