header2

כיבוד אב ואם – אגדה ג

פ"א ה"א דף טו ע"ג עמ' 79 – 80

מקור תרגום
פעם אחת אבדה ישפה שלבנימן. פעם אחת אבדה ישפה של בנימין
אמרו. מאן דאית ליה טבא דכוותה. אמרו מיהו שיש לו (אבן) טובה שכמותה
אמרו. אית לדמה בן נתינה. אמרו יש לדמה בן נתינה
אזלון לגביה ופסק[ו] (לונה1) עמיה במאה דינ'. הלכו אצלו ופסקו עמו במאה דינר
[סליק] בעי מייתה להו ואשכח אבוה דמיך. עלה רצה להביאה להם ומצא (את) אביו מנמנם
ואית דאמרין. ויש שאומרים
מפתחא דתיבותא הוה {יתיב} <יהיב,.> גו אצבעתיה דאבוי. המפתח של התיבה היה יושב בין אצבעותיו של אביו
ואית דמרין. ויש שאומרים
ריגליה [דאבוה] הוות פשיטא על תיבותא. רגלו של אביו הייתה פשוטה על התיבה
נחת לגבון אמ' לון. ירד אצלם (אצל החכמים) אמר להם
לא יכילית מיתותיה לכון. לא יכול לתת לכם (את האבן)
אמ'. דילמ' [דו] בעי פריטין [טובן] אמרו (לעצמם) שמא רוצה דמים רבים (יותר)
אסקוניה למאתים אסקוניה לאלף. העלו למאתים העלו לאלף
כיון דאיתעיר אבוה מן שינתיה כאשר התעורר אביו משנתו
סלק ואייתותיה לון. עלה ונתן להם
בעו מייתון ליה בפסיקוליה אחרייא רצו לתת לו כפי שפסקו לו אחרון (אלף דינר)
ולא קביל עלוי. ולא קבל עליו.
אמר מה אנא מזבין לכון איקרא דאבהתי בפריטין. אמר מה אני מוכר לכם ייקרא שמכרתי (כבוד) אבי בפרוטות
איני נהנה מכבוד אבותי כלום. איני נהנה מכבוד אבותיי כלום.
מה פרע לו הקב'ה שכר. מה פרע לו הקדוש ברוך הוא שכר
אמ' ר' יוסי ביר' בון. אמר רבי יוסי בי רבי בון
בו בלילה ילדה פרתו פרה אדומה בו בלילה ילדה פרתו פרה אדומה
ושקלו לו כל יש' (מר) משקלה זהב ונטלוה. ושקלו לו כל ישראל משקלה זהב ונטלוה
אמ' ר' (שו)[ש]בתי. אמר רבי שבתי
כת'. "ומשפט ורב צדקה לא יענה". כתוב ומשפט ורב צדקה לא יענה
אין הקב'ה משהא מתן שכרן שלעושי מצות בגוים. אין הקדוש ברוך הוא משהה מתן שכרם של עושי מצוות בגויים

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 80

 

מקבילות

ירושלמי קידושין פ"א ה"ז דף סא ע"ב עמ' 1156

 

בבלי קידושין לא ע"א (בשינויים)

בבלי עבודה זרה כד ע"א (בשינויים)

דברים רבה פרשת דברים פרשה אטו [ב, ג] ד"ה רב לכם סב את ההר הזה

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור, מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה[1]

אגדה זו מתקשרת לקודמות לה בתיאור הדרך שבה דמה בן נתינה, גוי אשקלוני, כיבד את הוריו. הוא סגד לאביו עד כדי הפיכת האבן עליה ישב לאליל ואת אימו לא בייש אף כי היא פגעה בו בפרהסיה. אגדה זו מאירה פן ערכי נוסף בדרך שבה כיבד את אביו.

באקספוזיציה נמסר רקע; אבן ישפה[2] המיוחסת לבנימין בחושן הכהן הגדול אבדה, ולחכמים התברר כי ניתן להשיג אבן זו אצל דמה בן נתינה.

בחלקה הראשון של העלילה נמסר שהחכמים הגיעו למקומו וסיכמו על קניית האבן הטובה במחיר של מאה דינרים.

ההסתבכות בעלילה מתחילה כשעלה דמה בן נתינה כדי להביא את האבן, אך מצא את אביו ישן ואבר מגופו נוגע בתיבה שבה מצויה האבן. לא ידוע כיצד בדיוק נגע האב בתיבה, ובעל האגדה מביא שתי מסורות: 'יש שאומרים מפתח של התיבה היה נתון בתוך אצבעו של אביו, ויש אומרים רגלו הייתה פשוטה על התיבה". כך מסתיים חלק זה, ולא ברור כלל מה מתכוון הבן לעשות, להעיר את האב כדי לממש את המקח והממכר או שמא לוותר על המכירה.

העלילה מסתבכת יותר, כיוון שירד והודיע על כך שאינו יכול למסור את האבן, והחכמים שבאו אליו העלו את הסכום שמוכנים לשלם עוד ועוד, וגם כשהגיעו לסכום עתק של אלף דינרים, סרב דמה בן נתינה להעיר את אביו. החכמים נמצאו בבעיה, שכן יש לקבוע את אבן הישפה בחושן, וסביר שאין להשיגה במקום אחר.

התרת הסתבכות העלילה באה באופן טבעי, האב התעורר משנתו, דמה בן נתינה יכול היה לפתוח את התיבה ולהביא את האבן. המספר יכול היה לכאורה לסיים בנקודה זו את האגדה, שכן כל דמות מימשה את רצונה והבעיה שהתעוררה נפתרה, אבל הוא הוסיף את דברי דמה בן נתינה 'איני נהנה מכבוד אבותי כלום', שמאירים את תפיסת עולמו ומעמיקים את ההערכה לדמותו. הוא סרב להרוויח תשע מאות דינר נוספים כפי שקבעו החכמים בהתמקחות כשאביו ישן, ביושרו לקח הגוי האשקלוני רק מאה דינר ואת המעשה נימק בכך שכבוד אביו אינו שקול לרווח כספי, בזה אינו מתמקח. יש בסיום זה גם משום מוסר השכל בכל הנוגע לכיבוד הורים, כיבודם הוא מעבר לכל עניין ממוני רווחי.

זמן התרחשות האירוע הוא בתקופה שבית המקדש עמד על תילו, והכהן הגדול ענד את החושן, מכאן שניתן להניח כי דברי רבי יוסי בי רבי בון[3] 'בו בלילה ילדה פרתו אדומה ושקלו לו ישראל משקלה זהב ושקלוה' ונשענים על מסורת מאוחרת. ואכן בקטע הסוגיה הבא אחרי הסיפור מובא מדרשו של האמורא רבי שבתי על הפסוק 'שַׁדַּי לֹא מְצָאנֻהוּ שַׂגִּיא כֹחַ וּמִשְׁפָּט וְרֹב צְדָקָה לֹא יְעַנֶּה' (איוב ל"ז כ"ג), פסוק שהוא חלק מסיום תשובתו של אליהוא לאיוב. איוב ביקש לערוך משפט מול האל, ואליהוא משיב כי האל שגיא ורב כוח, אין הוא מייסר את בריותיו שלא במשפט אלא בצדק.[4] רבי שבתי דרש שלא כפשוטו את הפסוק ואמר כי הקב'ה אינו משהה את שכר המצוה שעושה גוי. דמה בן נתינה כיבד את אביו, לכן זכה במצווה שנה לאחר מכן.




[1]המבקש להרחיב על אגדה זו ועל הבאות אחריה יעיין במאמרו של שמא פרידמן 'דמה בן נתינה: לדמותו ההיסטורית, פרק בחקר  האגדה התלמודית', היגיון ליונה, היבטים חדשים בחקר ספרות המדרש, האגדה והפיוט, קובץ מחקרים לכבודו של פרו' יונה פרנקל, (עורכים: י' לוינסון, י' אלבוים וג' חזן-רוקם), 38 – 130.

[2] אין לדעת בוודאות איזו אבן חן היא; יש האומרים כי זו פנינה, יש הסבורים כי זו אופל ויש ג'ספר.

[3] אמורא ארצישראלי בן הדור השלישי – רביעי או אמורא בבלי בן הדור החמישי.

[4] עמוס חכם, פירוש לספר איוב, עמ' רפו – רפז. ראו שם הרחבה ואפשרויות פירוש נוספות.