header2

מתן חומש מהנכסים למצוות - האומנם?

פ"א ה"א דף טו ע"ב עמ' 78

מקור מקור
מעשה בר' ישבב שעמד והחליק( )[ק] את כל נכסיו לעניים. מעשה ברבי ישבב שעמד וחילק את כל נכסיו לעניים
שלח לו רבן גמליאל. שלח לו רבן גמליאל
והלא אמרו. חומש מנכסיו למצות. והלא אמרו חומש מנכסיו למצוות
ורבן גמליאל לא קודם לאושא היה. ורבן גמליאל לא קודם לאושא היה
ר' יוסי ביר' בון בשם רבי לוי. רבי יוסי בן רבי בון בשם רבי לוי
כך היתה הלכה בידם ושכחוה. כך היתה הלכה בידם ושכחוה
ועמדו השניים והסכימו על דעת הראשונים. ועמדו השניים והסכימו על דעת הראשונים
ללמדך שכל דבר שבית דין נותנין נפשן עליו ללמדך שכל דבר שבית דין נותנין נפשן עליו
סוף הוא מתקיים כמה שנ' למשה בסיני. סוף הוא מתקיים כמה שנאמר למשה בסיני

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 101

 

מקבילות

לא נמצאו[1]

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה, כעין סוגיה

 

עיון קצר באגדה

במשנה[2] נזכרת גמילות חסדים בין ה'דברים שאין להן שיעור', היינו מצוות שהתורה לא נתנה להם מידה קצובה לעשייתם, מצוות שכל המרבה בהן הרי זה משובח.[3] בדיון ההלכתי הקודם לאגדתנו מבחינים בין גמילות חסדים לבין צדקה ואומרים: 'וגמילות חסדים הדא דתימר בגופו, אבל בממונו יש לו שיעור'. ואומנם כבר באושא, בדור רביעי של תנאים, התקינו 'המבזבז - אל יבזבז יותר מחומש'.[4]  האגדה עוסקת בעניין זה.

בחלקה הראשון נמסר כי רבי ישבב חילק את כל נכסיו לעניים, ולכן 'שלח לו רבן גמליאל'. אין מציינים מה שלח לו, אך מתוך ההמשך מובן שרבן גמליאל, כנראה, שלח לו נזיפה על שנתן צדקה מנכסיו יותר מחומש.

בחלקה השני של האגדה מובא שיח חכמים התמהים על רבן גמליאל ששלח לרבי ישבב, שהרי תקנת אושא לפיה לא יבזבז אדם יותר מחומש מנכסיו מאוחרת לרבן גמליאל. רבי יוסי בי רבי בון פותר את התמיהה בשמו של רבי לוי 'הלכה הייתה בידם ושכחוה', היינו, הייתה זו הלכה בעבר, והיא נשכחה. הסבר זה הוא רגיל למצב של הלכות הנשנות וחוזרות ונשנו, ובכל המקומות שבהם מובא בירושלמי הסבר זה אין זו מסורת אמיתית של שכחה אלא דרך מלאכותית שנועדה לנמק מדוע נשנות תקנות בדורות שונים. מסיבה זו אין להניח שהחלטה זו חודשה בדור אושא, אלא שדור אושא ריכז הלכות מדורות קודמים [5]

בעל הסוגיה מסכם את שיחת החכמים באומרו כי עמדה ש'כל דבר שבית דין נותנין נפשן עליו סוף הוא מתקיים'. בדבריו הוא מבטא תפיסת עולם לפיה בית דין העובד ומתייגע לחקור עניין מוסרי וחשוב כדי לעמוד על עיקרו,[6] גם אם אין הדבר מתממש בזמנו, סופו שיתקיים בדורות מאוחרים יותר. ולחיזוק דבריו אומר בעל הסוגיה: 'סוף הוא מתקיים כמה שנאמר למשה בסיני', ונראה שכוונתו כי בית דין זה מצליח לכוון אל האמת ולדון דין נכון כפי שנאמר למשה בסיני, כהלכה למשה בסיני.

האנקדוטה ושיח החכמים שאחריה משקפים עמדה הגיונית ומוסרית, נתינת צדקה צריכה להיעשות מתוך שיקול דעת ומתוך התחשבות בבני המשפחה, לכן ישנו גבול עליון למתן צדקה, לא יותר מחומש של הנכסים.

 

 


[1] איזכור לכך שרבי ישבב חילק מנכסיו יותר מחומש מצוי בבלי כתובות נ ע"א: 'ומעשה באחד שבקש לבזבז [יותר מחומש] ולא הניח לו חבירו, ומנו? רבי ישבב, ואמרי לה רבי ישבב, ולא הניחו חבירו, ומנו? רבי עקיבא'. וכן מוזכר גם בכתובות סז ע"ב ובערכין כח ע"א.

[2] פאה פ"א מ"א.

[3] אלבק, משנה (פאה), עמ' 41.

[4] בבלי כתובות נ ע"א, כתובות סז ע"ב וערכין כח ע"א.

[5] משנת ארץ ישראל (זרעים, פאה), שמואל וזאב ספראי בהשתתפות חנה ספראי, עמ' 46.

[6] הפני משה על הדף ד"ה סוף שהוא מתקיים בידם.