header2

י'י, הוא ובית דינו

פ"ט ה"ה דף יד ע"ב עמ' 74

מקור תרגום
אמ' ר' אלעזר. אמר רבי אלעזר
כל מקום שנ' "וי'י" הוא ובית דינו. כל מקום שנאמר "וי'י" הוא ובית דינו
בניין אב שבכולם בניין אב שבכולם
"וי'י דיבר עליך רעה". "וי'י דיבר עליך רעה

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 97

 

מקבילות

ירושלמי סנהדרין, פ"א ה"א דף יח ע"א עמ' 1263

בראשית רבה (מהד' תיאודור אלבק) פרשה נא ב עמ' 533

ויקרא רבה (מהד' מרגליות) פרשה כד ב ד"ה רבי ברכה עמ' תקנב

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

באגדה הקודמת נאמר '.... ולא עוד אלא כשנתן לא נמלך בברייה וכשלקח נמלך בבית דינו'; אגב כך מובא את מדרשו של רבי אלעזר.

רבי אלעזר בן פדת דורש כי בכל מקום בו נוספה ו"ו החיבור לשם האלהים, משמע כי האל אינו יושב לבדו בדין, אלא הוא ובית דינו. לביסוס הטענה מובא חלק הפסוק 'וַיהֹוָה דִּבֶּר עָלֶיךָ רָעָה' (מלכים ב' כ"ב כ"ג).[1]

אפשר שהמשפט 'ובנין אב שבכולם' הוא תוספת עורך המשלב בין שתי האמירות המיוחסות לרבי אלעזר, כאשר הראשונה נלמדת על בסיס האופן בו דרש את הכתוב במלכים.[2]




[1]במקבילה בסנהדרין הוא מובא בשיבוש, נאמר 'עליו' במקום 'עָלֶיךָ'.

[2] על פי הקשרו של הכתוב במלכים א' כ"ב יט – כג, מתואר האל כמי שפועל בעולמו כשהוא מסתייע בצבא השמים שלצידו המביע עמדות "זֶה בְּכֹה וְזֶה אֹמֵר בְּכֹה". הדברים מוסבים על אחאב.