header2

בשר ודם יש לו פטרון – אגדה ב

פ"ט ה"א דף יב ע"ד עמ' 67

מקור תרגום
ר' יודן בשם ר' יצחק שיטה אוחרי. רבי יודן בשם רבי יצחק (מביא) שיטה אחרת
בשר ודם יש לו פטרון. בשר ודם יש לו פטרון (מגן)
אמרו לו. הרי נתפס בן ביתך. אמרו לו (לפטרון) הרי נתפס בן ביתך
אמ'. הרי אני מתקיים עליו. אמר הרי אני מקיים (מגן) עליו
אמרו לו. הרי הוא יוצא לידון. אמרו לו הרי הוא יוצא לידון
אמר להן. הרי אני מתקיים עליו. אמר להם הרי אני מתקיים (מגן) עליו
אמרו לו. הרי הוא מושלך למים. אמרו לו הרי הוא מושלך למים
היכן הוא והיכן פטרונו. היכן הוא והיכן פטרונו
אבל הקב'ה הציל את יונה ממעי (יונ) הדגה. אבל הקב"ה הציל את יונה ממעי הדגה
הרי הוא או' "ויאמ' י'י לדג ויקא את יונה". הרי הוא אומר ויאמר י'י לדג ויקא את יונה
ר' יודן בשם ר' יצחק אמ' [בשיטה אוחרי.]. רבי יודן בשם רבי יצחק אומר
הרי בשר ודם יש לו פטרון . הרי בשר ודם יש לו פטרון (מגן)
אמרו לו. נתפס בן ביתך. אמרו לו (לפטרון) הרי נתפס בן ביתך
אמ' להן. הריני מתקיים תחתיו. אמר להם הרי אני מקיים (מגן) תחתיו
אמרו לו. הרי הוא יוצא לידון. אמרו לו הרי הוא יוצא לידון
אמ'. הריני מתקיים עליו. אמר להם הרי אני מתקיים (מגן) עליו
אמרו לו. הרי הוא מושלך לאש. אמרו לו הרי הוא מושלך לאש
היכן הוא והיכן פטרונו. היכן הוא והיכן פטרונו
אבל הקב'ה  אינו כן. אבל הקב"ה אינו כן
הציל לחנניה מישאל ועזריה מכבשן האש. הציל לחנניה מישאל ועזריה מכבשן האש
הה'ד "ענה נבוכדנצר ואמר בריך אלההון די שדרך מישך ועבד- נגו "וגו. זהו שכתוב ענה נבוכדנצר ואמר בריך אלההון די שדרך מישך ועבד וגו
ר' יודן בשם ר' יצחק אמ' בה שיטה [אוחרי.]. רבי יודן בשם רבי יצחק אומר בה שיטה (אחרת)
הרי בשר ודם יש לו פטרון כול' עד הרי  בשר ודם יש לו פטרון (מגן)
הרי הוא מושלך לחיות. הרי הוא מושלך לחיות
אבל הקב'ה הציל את דניאל מגוב אריות. אבל הקב"ה הציל את דניאל מגוב אריות
הה'ד "אלהי שלח מלאכיה וסגר פום אריוותא" וגו'. זהו שכתוב אלהי שלח מלאכיה וסגר פום אריוותא וגו'

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 91

 

מקבילות

דברים רבה (וילנא) פרשת ואתחנן פרשה ב

מדרש תהלים (שוחר טוב; מהד' בובר) מזמור ד

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה, מדרש

 

עיון קצר באגדה

אגדה זו היא חלק ממחרוזת אגדות העוסקות בקרבת האל למאמיניו ובהמחשת דברי הדרשן 'וכי יש לך אלוה קרוב מזה שהוא קרוב לבריותיו כפה לאוזן'.

באגדות ממחיש בעל האגדה את קרבת האל לעובדיו ומדגים את יכולתו לעזור להם בניגוד לפטרון בשר ודם על כוחו המוגבל. בכוחו של כל פטרון לעזור לחוסה בצלו עד השלב בו נגזר עליו גזר דין מוות, אך לא כן הדבר אצל האל שבאפשרותו להציל את המאמין בו גם לאחר שנדון למוות.

האגדה שלפנינו על שלושת חלקיה מספרת על הצלתם של יונה ממעי הדג, של חנניה מישאל ועזריה מכבשן האש ושל דניאל מגוב האריות.