header2

כל מקום שהחציפו המינים תשובתן בצידן – אגדה ד

פ"ט ה"א דף יב ע"ד עמ' 65 – 66

מקור תרגום
חזרו ושאלו אותו. חזרו ושאלו אותו
מהו אהן דכתי' "מי גוי גדול אשר לו אלהים קרובים אליו". מה הוא שכתוב מי גוי גדול אשר לו אלהים קרובים אליו
אמ' להן. אמר להן
"כי'י אלהינו "בכל קראינו אליהם" כי'י אלהינו בכל קראינו אליהם
אין כת' כאן אלא "בכל קראינו אליו". אין כתוב כאן אלא בכל קראינו אליו
אמרו לו תלמידיו . אמרו לו תלמידיו
ר'. לאילו דחית בקנה. לנו מה אתה משיב. רבי לאילו דחית בקנה לנו מה אתה משיב
אמ' להן. קרוב בכל מיני קריבות. אמר להם קרוב בכל מיני קריבות
דאמ' ר' פינחס בשם רב יהודה בר סימון. שאמר רבי פנחס בשם רבי יהודה בר סימון
ע"ז נראית קרובה ואינה אלא רחוקה. עבודה זרה נראית קרובה ואינה אלא רחוקה
מה טעמ'. מה הטעם
"ישאוהו על כתף יסבלוהו" וגו' . ישאוהו על כתף יסבלוהו וגו'
סוף דבר אלוהו עמו בבית והוא צועק עד שימות ולא ישמע ולא יושיע מצרתו. סוף דבר אלוהו עמו בבית והוא צועק עד שימות ולא ישמע ולא יושיע מצרתו
אבל הקב'ה נראה רחוק ואין קרוב ממנו. אבל הקב'ה נראה רחוק ואין קרוב ממנו
דאמ' ר' לוי. מהארץ ועד לרקיע מהלך ה' מאות שנה. שאמר רבי לוי מהארץ ועד לרקיע מהלך חמש מאות שנה
[ומרקיע לרקיע מהלך ת"ק שנה, ועביו של רקיע ת"ק שנה] ומרקיע לרקיע מהלך ת"ק שנה ועביו של רקיע ת"ק שנה
וכן(בין1) [ל] כל רקיע ורקיע. וכן בין כל רקיע ורקיע
ואמ' ר' ברכיה ור' חלבו בשם ר' אבא סמוקה. ואמר רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי אבא סמוקה
אף טלפי החיות מהלך ה' מאות שנה וחמש עשרה. מנין "ישרה". אף טלפי החיות מהלך חמש מאות שנה וחמש עשרה מנין ישרה
ראה כמה הוא גבוה מעולמו. ראה כמה הוא גבוה מעולמו
ואדם נכנס לבית הכנסת ועומד אחורי העמוד ומתפלל בלחישה והקב'ה מאזין את תפלתו. ואדם נכנס לבית הכנסת ועומד אחורי העמוד ומתפלל בלחישה והקביה מאזין את (ל)תפילתו
שנ' וחנה היא מדברת על לבה רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע". שנאמר וחנה היא מדברת על לבה רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע
והאזין הקב'ה את תפילתה. וכן כל בריותיו. והאזין הקב'ה את (ל)תפילתה וכן (ל)כל בריותיו
שנ' " תפילה לעני כי יעטף ". שנאמר תפילה לעני כי יעטף
כאדם המשיח באוזן חבירו והוא שומע. כאדם המשיח באוזן חבירו והוא שומע
וכי יש לך אלוה קרוב מזה.   וכי יש לך אלוה קרוב מזה
שהוא קרוב לבריותיו כפה לאוזן. שהוא קרוב לבריותיו כפה לאוזן

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן 90

 

מקבילות

מדרש תנאים לדברים לפרק ג' כ"ג (לדברי רבי אבא סמוקה)

מדרש תהילים (שוחר טוב, מהד' בובר) מזמור ד' ד"ה [ג] דבר אחר (חלקי ובשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה, מדרש.

 

עיון קצר באגדה

בדומה לאגדות קודמות גם אגדה זו עוסקת במקרים שבהם החציפו המינים לשאול שאלות של כפירה, שלכאורה, מעוגנות בפסוקי המקרא. התשובות לשאלותיהם מצויות בפסוק שעליו שאלו או בפסוקים הסמוכים לו לפי הכלל אותו טבע רבי שמלאי.

שאלו המינים את רב שמלאי על אפשרות קיומן של מספר אלוהיות בעולם כפי שניתן להסיק מהפסוק 'כִּי מִי גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו כַּיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו: (דברים ד' ז'). ורבי שמלאי השיב להם מסיומו של הפסוק, בו כתוב 'בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו' ולא בכל קראנו אליהם, כפי שהיה צריך להיות במקרה של ריבוי אלוהיות.

תשובת רבי שמלאי למינים אינה מספקת את תלמידיו והם מקשים מה הסיבה בשלה נכתב 'אֱלֹהִים קְרֹבִים' בלשון רבים. תשובתו של רבי שמלאי מבארת כי הכתיבה בלשון רבים מעידה על סוגי קרבה שונים של האל בשומעו את תפילת בניו.

בעל האגדה מביא את דברי חכמים כדי להראות את המרחק המוחשי הקיים בין האל למאמיניו:

-          רבי פנחס בשם רב יהודה בר סימון משווה על דרך הניגוד את קרבת האדם בעבודת האל לקרבת העובד את העבודה זרה. עבודת האלילים מתוארת על פי פשוטו של הפסוק 'יִשָּׂאֻהוּ עַל כָּתֵף יִסְבְּלֻהוּ וְיַנִּיחֻהוּ תַחְתָּיו וְיַעֲמֹד מִמְּקוֹמוֹ לֹא יָמִישׁ אַף יִצְעַק אֵלָיו וְלֹא יַעֲנֶה מִצָּרָתוֹ לֹא יוֹשִׁיעֶנּוּ' (ישעיהו מ"ו ז'). סיומו של הפסוק מבאר כי על אף הקרבה הממשית הקיימת בין האדם לפסל, אפילו יצעק אליו האדם לעזרה, לא יענה לו הפסל ולא יושיעו.

-          דברי רבי לוי מראים עד כמה גדול המרחק המציאותי בין האדם לאלוהים; בין הארץ לרקיע 'מהלך חמש מאות שנה', היינו המרחק שעוברים במשך חמש מאות שנים, וכך הוא עוביו של רקיע והמרחק בין הרקיעים.

-          דברי רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי אבא סמוקה מביאים המחשה נוספת למרחק המוחשי הקיים בין האדם לאלוהיו. כסאו של האל ניצב על טלפי חיות שעובי כף רגלם כמהלך של חמש מאות וחמש עשרה שנה.[1]

נראה כי הסיום (מ'ראה כמה' עד 'כפה לאוזן') נאמר על ידי הדרשן, בעל האגדה;

הוא פונה אל המאזין (או הקורא), מזכיר את המרחק העצום ומתאר מעשה יומיומי של אדם המתפלל בלחש בבית הכנסת, והקב'ה מאזין לו, ובדבריו נסמך על תפילת חנה 'וְחַנָּה הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ רַק שְׂפָתֶיהָ נָּעוֹת וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ...' (שמואל א' א' י"ג). הדרשן מוסיף כי כשם שהאל האזין לתפילתה, כן יאזין לכל בריותיו, ונשען על 'תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף...' (תהילים ק"ב א').

הדרשן אינו מסתפק במדרשי פסוקים אלא אומר במילים מפורשות כי האל קרוב לכל אדם המתפלל אליו ושומע לו כמו אדם השומע את לחישת חברו לאוזנו. הוא מקטין את המרחק הממשי הגדול למרחק זעיר בדומה למרחק שבין פה לאוזן.

בפתיחת האגדה ענה רבי שמלאי לתלמידיו כי הביטוי'אֱלֹהִים קְרֹבִים' נאמר בריבוי כיוון שהאל 'קרוב בכל מיני קריבות'. למרות שהחכם מדבר על קריבות (בריבוי) הוא מביא שתי דוגמאות שעניינן רק קרבה אחת (מרחק מוחשי), לכן אפשר שכוונתו היא כי יש קרבה ממשית ויש קרבה רוחנית; האל רחוק מאוד מהאדם באופן ממשי, אך קרוב אליו מאוד מבחינה רוחנית, נפשית.[2]




[1] חכמים הגיעו לעובי כף הרגל בכיסאו של האלוהים על ידי מדרש הפסוק 'וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה וְכַף רַגְלֵיהֶם...' (יחזקאל א' ז'). הם יצרו משוואה של גימטריה בין 'יְשָׁרָה' ל'כַף רַגְלֵיהֶם'.

ראו הפני משה על הדף.[2]